Przyciemnianie szyb


INSTRUKCJA
DOTYCZY OGÓLNYCH ZASAD MONTAŻU FOLII NA SZYBACH SAMOCHODOWYCH.

A. Zestaw narzędzi i materiałów potrzebnych do prawidłowego montażu folii.

1. Pojemnik z rozpylaczem o dowolnej pojemności w którym należy przygotować płyn składający się z wody destylowanej i szamponu dziecięcego w proporcji 1Litr wody i około 50 mL szamponu.
2. Opalarka o mocy 2000 W
3. Rakle – silikonowy o twardości 80. stosowany w poligrafii i drugi z tworzywa sztucznego o twardości 60. stosowany do naklejania folii reklamowych.
4. Noże z wymiennymi ostrzami o szerokości 9 mm.
5. Lakier do włosów.
6. Lakier do paznokci.
7. Aceton techniczny.
8. Taśma papierowa z klejem.
9. Skrobak uniwersalny z wymiennymi ostrzami o szerokości 10 cm.
10. Przenośna lampa neonowa lub halogenowa.
11. Ręczniki papierowe .
12. Gumowa lub silikonowa ściągaczka do wody.

Każde z wymienionych narzędzi jak również materiały mają zastosowanie podczas montażu folii na szybach, ułatwiają montaż i podnoszą jakość wykonywanej usługi.

B. Miejsce montażu folii – zalecane warunki:

Montaż folii na szybach powinien odbywać się w pomieszczeniu zamkniętym wyposażonym w oświetlenie boczne dwustronne zapewniające bardzo dobrą widoczność. Wielkość pomieszczenia powinno zapewnić swobodny dostęp do samochodu z każdej strony po otwarciu wszystkich istniejących drzwi. W takim pomieszczeniu należy dodatkowo zamontować stół o długości 152cm. i szerokości minimum 50cm.Z lewej i prawej strony foliowanego pojazdu na ścianach pomieszczenia należy zamontować gładkie płyty /poliwęglan lub podobny materiał /o wymiarach 150cm wysokość oraz100cm szerokość. Dolna krawędĽ płyty powinna być oddalona od poziomu podłogi o około 50 cm.

C. Przygotowanie samochodu do montażu folii na szybach.

1. Sprawdzenie wszystkich szyb przeznaczonych do ofoliowania pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Szyby uszkodzone nie powinny być foliowane.
2. Zdemontowanie wszystkich elementów utrudniających swobodny dostęp do szyb. W przypadku szyb ruchomych należy zdemontować tapicerki i uszczelki zgarniające . W przypadku szyb wklejanych należy ewentualnie zdemontować te elementy które zasłaniają widoczne od wewnątrz brzegi szyb.
3. Usunięcie niepotrzebnych naklejek i napisów wraz z klejem przy użyciu skrobaka i acetonu technicznego. Następnie należy bardzo dokładnie umyć szyby od wewnątrz i po stronie zewnętrznej . Do tego celu wykorzystujemy uprzednio przygotowaną mieszankę wody i szamponu.

Po wykonaniu wyżej wymienionych czynności można przystąpić do montażu folii na szybach.

D. Montaż folii na szybie ruchomej /w drzwiach samochodu/.

1.Na zamkniętą szybę napylamy niewielką ilość płynu od strony zewnętrznej a następnie nakładamy arkusz folii w taki sposób aby folia zakrywała całą powierzchnię szyby z 2-3cm zapasem z każdej strony. Osłona zabezpieczająca /chroniąca klej/ musi być od strony zewnętrznej.

2.Po nałożeniu folii usuwamy użyciu ściągaczki do wody część płynu znajdującego się powierzchnią szyby a folią , w ten sposób zabezpieczamy arkusz folii przed niekontrolowanym przemieszczaniem.

3.We wnętrzu samochodu instalujemy lampę neonową lub halogenowa i oświetlamy od wewnątrz szybę na którą wcześniej nałożyliśmy folię od zewnątrz.

4.Przy użyciu noża należy odciąć nadmiar folii w taki sposób aby krawędzie boczne oraz górna były większe o około 1-2mm od widocznej powierzchni szyby. Dolna krawędĽ tak przyciętego arkusza folii powinna równa z dolną krawędzią zewnętrznej uszczelki.

5.Następnie przy użyciu taśmy papierowej z klejem rozklejamy folię na powierzchni 3-4cm w wybranym górnym narożniku , cały arkusz folii dwustronnie pokrywamy płynem i prowizorycznie przyklejamy do gładkiej powierzchni płyty.

6.Opuszczamy szybę o kilka centymetrów tak aby była widoczna jej górna krawędĽ. Ponownie myjemy szybę a następnie całą jej powierzchnię spryskujemy przygotowanym płynem. Bezpośrednio po tej czynności z folii usuwamy folię zabezpieczającą klej który również spryskujemy tym samym płynem . Folię z klejem przenosimy na szybę.

W czasie przenoszenia folii na szybę należy uważać nie dotknąć folią do elementów karoserii i innych. Folia dzięki podwójnej warstwie płynu swobodnie przesuwa się po szybie co pozwala na właściwe jej rozmieszczenie.

7.Po nałożeniu folii na szybę za pomocą rakli usuwamy płyn znajdujący się pod folią. Czynność taką najlepiej wykonuje się przy użyciu rakla stosowanego do naklejania folii reklamowych owiniętego w ręcznik papierowy który wchłania usuwany płyn.

Kierunki usuwania płynu – zalecane jest usuwanie płynu do bocznych krawędzi arkusza folii. Po usunięciu płynu odcinamy część folii od górnej krawędzi szyby / około 1 mm/co zabezpiecza przed odrywaniem folii podczas zamykania szyby. Po wykonaniu tych czynności
zamykamy szybę, usuwamy pozostały płyn a następnie przy pomocy opalarki nagrzewamy szybę wraz z folia do temperatury około 50 stopni C.

8.Po upływie kilku minut od wykonania ostatniej czynności należy sprawdzić wygląd ofoliowanej szyby i w zależności od potrzeb wykonać niezbędne poprawki.

1. Zastosowanie lakieru do włosów.
W przypadku montażu folii na szybach wklejanych które posiadają czarną obwódkę może wystąpić problem z przyczepnością folii w miejscu naklejania na polu czarnym. W takiej sytuacji można pod folię podać lakier a następnie usunąć jego nadmiar przyklejając folię.

2. Zastosowanie lakieru do paznokci. Ten lakier stosujemy wtedy gdy w folii wycinamy otwory /dotyczy to najczęściej szyb bocznych uchylnych/ Po wycięciu otworu i przyklejeniu folii jej brzegi zabezpieczamy lakierem aby uniknąć efektu skręcenia folii podczas montażu zamka.

KILKA INFORMACJI O FOLII.

Aktualnie na rynku występuje wiele rodzajów folii o różnej kolorystyce,i różnych parametrach takich jak stopień przyciemnienia, stopień odbicia czy redukcji ciepła. Wszystkie folie mają wspólną cechę ułatwiającą montaż folii na szybach wypukłych , jest to cecha TRRMOKURCZLIWO¦CI.

Często przy próbie naklejania folii na szybę wypukłą dochodzimy do wniosku że folia nie pasuje do szyby pomimo że wycięty został idealny kształt, w jednym miejscu przylega do szyby a w innym nie, próba naklejenia zazwyczaj kończy się załamaniem folii co daje efekt białej skazy. Wykorzystując zjawisko termokurczliwości dopasowujemy folię do kształtu szyby.

Kupując folię możliwe jest że kupimy ją w jednym z podanych wymiarów.
Strzałkami zaznaczyłem kierunki termokurczliwości folii wspólne dla każdej szerokości. Rozcinając folię na mniejsze arkusze należy pamiętać o tym że kierunki zostają zachowane.

Na szybę pokrytą płynem na zewnętrznej nakładamy wycięty arkusz folii i w miejscu przylegania do szyby usuwamy płyn. Miejsca odstające powinny się pokrywać z kierunkami w których folia ulega odkształceniu pod wpływem temperatury.
Kierując gorące powietrze z opalarki na odstające od szyby części folii zmieniamy jej pierwotny kształt dopasowując ją do kształtu szyby.

Wszystkich problemów związanych z montażem folii a szczególnie z problemem termokurczliwości nie jestem w stanie precyzyjnie opisać do tego potrzebny jest praktyczny pokaz którego nie zastąpi instrukcja.

.