Naprawa ospoilerowania


Opisany sposób naprawy mojego spojlera można przeprowadzić na każdej z części ospojlerowania.

 

Oto jak wygląda zniszczenie przedniego spojlera. Po zdjęciu spojlera z samochodu zacząłem czyścić okolice uszkodzenia papierem sciernym o rozmiarze zirna 150. Zdrapałem lakier i dotarłem az do podkładu i odkryłem , ze pękniecie jest na prawde poważne.

Pękniecie idzie od dołu spojlera po krawędzi wypukłości przeznaczonej na tablice rejestracyjną (spojler Kamei z miejscem na tablice rej. z przodu)

Na górnej krawędzi miejsca pod tablice pękniecie idzie w dwie strony. Włókno szklane nie jest zbyt miękkie i nie gnie sie łatwo więc nie trudno je uszkodzić. Przejazd przez koleiny spowodował koszmarne uszkodzenia.

Pękniecie kończy się na górze spojlera po stronie kierowcy. Udało mi się dojść do tego miejsca po kilku godzinach oczyszczania spojlera papierem ściernym.

W rogu spojlera widać drugie pękniecie i brak kawałka tworzywa.

Na tym zdjęciu widać dokładnie zniszczenia. Te białe linie to miejsca gdzie użylem papieru ściernego aby oczyścic miejsce uszkodzenia.

Odwróciłem spojler na drugą stronę. Zacząłem oczyszczać papierem ściernym wewnętrzną stronę spojlera odsłaniając głebokość pęknieć i obmyślałem najlepszy sposób naprawienia uszkodzeń. Użyłem żywicy poliestrowej i maty szklanej, której można używać do naprawy spojlerów samochodowych i łodzi.
Bierze sie mate szklana, troche żywicy, dodaje utwardzacza, miesza i pokrywa przygotowana powierzchnie. 5 minut poźniej masa jest już twarda.
Na zdjęciu widać jak mniej więcej to wygląda. Musiałem położyć 3 warstwy aby dobrze naprawić wszystkie pękniecia.

Poczekałem 24h na dobre związanie sie żywicy z wloknem szklanym. Niektorzy pracuja na żywicy jak jest jeszcze miekka. Jednak gdy żywica dobrze nie zwiąże się może odpaść w czasie wyrownywania powierzchni papierem ściernym.
Na zdjęciu widać cienką wartstwę z przodu spojlera nałożoną w celu wypełnienia szczelin i zasłonięcia pęknieć.

Zbliżenie naprawianego fragmentu spojlera po 24 godzinach od nałożenia żywicy.

Używając papieru ściernego o wielkości ziarna 150 usunąłem wszelkie zgrubienia i nierówności. Potem użyłem papieru o rozmiarze 200 by wygładzić powierzchnię tak aby nie było nic czuć jak przejedzie się palcem po powierzchni.

Zbliżenie rogu po spolerowaniu papierem 200.

A oto róg, który był pęknięty i wybrakowany.

Gdy główne uszkodzenia były już naprawione i dobrze sie związaly postanowiłem zająć się resztą spojlera. Znalazłem dziury w górnych rogach.

To mniejsze pękniecia w prawej górnej części.

Oto dziura, która była wcześniej zakryta szpachla. Wymaga nieco uwagi.

Górna krawędź już wykończona. Wszystko powoli zaczyna nabierać kształtów.

Wreszcie udało mi się wszystko zrobić, tak wygląda przedni spojler po naprawie.

Całość już naprawiona. Mokrym papierem 400 wypolerowałem wszystko. Zwróć uwagę na to, że pozostała warstwa lakieru. Nie trzeba czyścić spojlera do jego oryginalnego stanu w samym podkładzie.

Prawa strona po użyciu mokrego papieru o rozmiarze ziarna 400.

Na tym zdjęciu spojler schnie po tym jak wymyłem go w rozpuszczalniku w celu usunięcia wszelkich pyłów i drobinek. Wkrótce będzie na nim podkład.

Podkład do włókna szklanego zawiera małe ilości kauczuku. Dodatek kauczuku pozwala znacznie lepiej przylgnąć do powierzchni. Zdjęcie przedstawia spojler pomalowany czterema warstwami podkładu. Najlepiej zrobić przerwy 10 minutowe pomiędzy każdą nakładaną warstwą. W tym czasie podkład prawie wysycha ale jest jeszcze lepki i następna kładziona warstwa lepiej się zawiązuje. Po malowaniu podkładem odczekaj godzinę.

Zbliżenie uszkodzonego wcześniej rejonu miejsca na tablice rejestracyjne

Zbliżenie rogu, który był pęknięty i wybrakowany – wygląda teraz nieźle?

Gdy wyschły cztery warstwy podkładu użyłem podobnej farby z dodatkiem kauczuku do spojlera. Wybrałem czarny (dlatego kładłem szary podkład). Znowu cztery warstwy ale tym razem już po 20 minut przerwy między kładzeniem każdej następnej. Farba schnie nieco dlużej niż podkład.

Zbliżenie obszaru pierwotnego uszkodzenia.

A oto i uszkodzony wcześniej rog. Wszystko wygląda świetnie. Zamontuj spojler i ciesz się z jazdy swoim Scirocco.
Całkowity czas poświęcony na naprawę spojlera i jego lakierowanie to 6 dni…

© Copyright Patrick Bureau, tlumaczenie AgaZaka.

.