Pomiar ciśnienia sprężania


Pomiar cisnienia sprezania w cylindrach moze nam wiele powiedziec o stanie silnika bez jego rozbierania. Dokonuje sie tego za pomoca specjalnych miernikow. Niekoniecznie trzeba miec do tego celu najnowsze elektroniczne urzadzenia, ja osobiscie kupilem analogowy zegar, jego koszt to ok. 30zl. Oto jak wyglada:

probnik cisnienia

Do pomiaru potrzebne nam sa:
– wspomniany miernik,
– klucz do swiec,
– druga osoba do pomocy,
– opcjonalnie strzykawka.
Podczas dokonywania pomiarow nalezy wczesniej rozgrzac silnik do normalnej temperatury pracy, wylaczyc go, zdjac kable wysokiego napiecia ze swiec (pamietajac w jakiej kolejnosci potem je zalozyc), wykrecic wszystkie swiece zaplonowe, zaciagnac hamulec reczny, a biegi dac na pozycje "luz", nastepnie w otwor po 1 swiecy zaplonowej (od strony rozrzadu) wcisnac stozek miernika (w nowszych modelach w miejsce swiecy wkreca sie koncowke czujnika) – nie moze byc zadnych przedmuchow w badanym cylindrze, poprosic druga osobe o wcisniecie pedalu gazu do oporu (musi byc otwarta przepustnica), wlaczyc rozrusznik na ok 5 sekund, lub 6-10 obrotow walu, odczytac z miernika wartosc jaka wskazuje, zapisac sobie te wartosc, analogicznie postepowac przy badaniu pozostalych cylindrow. Po zmierzeniu wartosci cisnienia we wszystkich cylindrach porownujemy je ze soba (mozna zmierzyc ponownie dla pewnosci). Jezeli roznice pomiedzy cylindrami wynosza wiecej niz 3 bar-y to silnik niestety nadaje sie do remontu. Pozatym dla silnikow 1.1 i 1.3 wartosci ponizej 6-7 bar takze kwalifikuja go do naprawy, natomiast dla silnikow 1.5 – 1.8 wartosc graniczna to 7,5 bar. Za dobry stan silnika 1.1 i 1.3 mozna uznac wartosci 8-10bar (poza silnikiem 1.1 formula E gdzie ta wartosc to 10-15bar), w silnikach 1.5 w gore – 9-12 bar.
Zbyt niskie wartosci moga swiadczyc o zuzyciu pierscieni i tlokow, wypalonych zaworach lub gniazdach zaworowych i innych uszkodzeniach glowicy lub dolu silnika. Jesli duza roznica w cisnieniu sprezania wynikla na dwoch sasiadujacych tlokach to przyczyna moze byc uszkodzona uszczelka pod glowica. Aby dowiedziec sie w ktorym elemencie silnika tkwi problem mozna przez otwor po swiecy zaplonowej do kazdego cylindra wstrzyknac po ok. 10-20ml oleju, nastepnie obrocic kilkanasice razy walem korbowym (tak samo jak przy pomiarze za pomoca rozrusznika) i dokonac ponownych pomiarow. Jesli wartosci pozostaly podobne to problem tkwi w zaworach czyli glowicy, jesli cisnienie znaczaco wzroslo, to zuzyte sa tloki, lub pierscienie tlokowe i cylindry. Statystycznie znacznie czesciej zuzywaja sie elementy glowicy niz bloku silnika. Po wszystkim nalezy powkrecac swiece i pozakladac kable. Dla srednio doswiadczonych przypominam ze nasze silniki maja kolejnosc zaplonu w cylindrach 1-3-4-2.

.