Regulacja cięgien mechanizmu zmiany biegów


Po wymianie skrzyni 4 na 5 biegowa lub odwrotnie okazuje sie ze biegi nie chca wchodzic tak jak dawniej, lub niektore nie wchodz wogole. Wtedy zaczyna sie jezdzenie po szrotach lub sklepach i szukanie ciegien dla odpowiedniego rodzaju skrzyni. Jest to BLAD i niepotrzebny wydatek, poniewaz ciegna w tych dwoch rodzajach skrzyn sa identyczne. Ponizej przedstawiam rysunek z ksiazki „reguluje i naprawiam – Vw Golf Jetta Scirocco” autorstwa Dietera Korp’a. Przedstawia on jak polaczone sa ze soba wszystkie ciegna zmiany biegow.
ciegna
Poszczegolne elementy mechanizmu zmiany biegow:
1 – dzwignia walka wybierania biegow
2 – przedni drazek wybieraka
3 – katownik zwrotny
4 – tylny drazek wybieraka
5 – dzwignia wybieraka
6 – dzwignia zwrotna
7 – palec wlaczania biegow
8 – zderzak blaszany
9 – lozysko dzwigni zmiany biegow
10 – drazek zmiany biegow
11 – walek zwrotny
12 – pret laczacy
13 – sruba blokujaca 5 bieg (oczywiscei tylko w skrzyni 5 biegowej)
14 – sruba blokujaca walek wybierania biegow.

Cala tajemnica poprawnego dzialania biegow lezy w ustawieniu odpowiedniej odleglosci pomiedzy zderzakiem blaszanym (8) a palcem wlaczania biegow (7). Dla skrzyni czterobiegowej ta odleglosc (oznaczona jako „a” na ponizszym zdjeciu) powinna wynosic 20mm, natomiast w pieciobiegowej 13mm, lub 15mm (rozne zrodla roznie podaja, u mnie sie sprawdzilo 13mm).

W tym celu najlepiej przygotowac sobie kawalek drewna lub kartonu o odpowiedniej grubosci, nastepnie od spodu samochodu nalezy poluzowac obejme zaciskowa na drazku zmiany biegow (10 – element ten znajduje sie juz przy komorze silnika) tak aby walkiem mozna bylo obracac w miare swobodnie, ustawic dzwignie zmiany biegow w pozycji neutralnej (w skrzyni nie moze byc wlaczony zaden bieg), pomiedzy zdrerzak blaszany i palec wlozyc wczesniej przygotowany kawalek drewna lub kartonu o wlasciwej grubosci i dokrecic obejme zaciskowa. Gotowe. Teraz biegi powinny wchodzic bez zadnych problemow.

Jesli jednak nadal sa problemy z wrzucaniem biegow, a jestesmy pewni ze czynnosci wyzej opisane zostaly wykonane wlasciwie, lub problem sie pojawial stopniowo to moze to byc spowodowane zuzyciem lozyskowania poszczegolnych elementow. W moim przypadku poprzedni wlasciciel wykonal prowizoryczna naprawe lozyskowania drazka zmiany biegow (10). Byl tam luz ok 5mm! Po wymianie tego jednego elementu (do odkrecenia 2 sruby pod autem oraz poluzowanie sruby obejmy o ktorej wczesniej wspominalem) biegi wlaczaja sie teraz precyzyjnie i bez problemow. Jednak trzeba pamietac ze po wymianie trzeba ponownie ustawic odstep „a” pomiedzy zderzakiem a palcem. W dobrych sklepach motoryzacyjnych mozna kupic zestawy naprawcze mechanizmu zmiany biegow, ich koszt to ok 30zl.

Drobne niedokladnosci przy zmianie biegow mozna tez skorygowac bez wchodzenia pod auto regulujac lozysko dzwigni zmiany biegow (9), ktore ma podluzne otwory umozliwiajace przesuwanie go w pewnym zakresie. Dostep do srub uzyskamy podwijajac mieszek oslaniajacy dzwignie. Sposob ten jest jednak malo skuteczny przy wiekszych luzach wystepujacych w mechanizmie (a w autach pelnoletnich mozna sie tego spodziewac), wiec warto jest przy najblizszej okazji wejsc pod samochod i ocenic stan zuzycia poszczegolnych elementow.

.