Wymiana zaciskow starego typu na VWII.


Z uwagi na to ze silnik w moim aucie zostal wymieniony z 1.1 na 1.6, a do tego jest nieco wzmocniony czas pomyslec o bezpieczenstwie. W zwiazku z tym wymienilem smiesznie male zaciski hamulcowe na wieksze (typ VWII) od Scirocco 2 (byly montowane takze w golfie 2 i niektorych modelach golfa 3), a do tego zalozylem frezowane tarcze. Przed taka operacja trzeba pamietac o kilku zasadach. Tarcze wymienia sie tylko parami. Ponadto do nowych tarcz zaklada sie tylko nowe klocki hamulcowe. Pozatym po calej operacji hamulce nie odrazu beda dzialac w pelni swych mozliwosci poniewaz tarcze i klocki musza sie najpierw dotrzec. Dzieje sie to mniej wiecej na przestrzenie przejechanych pierwszych 100-200km po wymianie i w tym okresie nie nalezy zbyt mocno eksploatowac hamulcow. W przypadku tarcz frezowanych znikniecie frezu jest rownoznaczne z koniecznoscia ich wymiany. A teraz do rzeczy.

Na poczatku odkrecamy oczywiscie kolo:). Ponizsze zdjecie przedstawia stara tarcze ze starym zaciskiem (takie kurduple byly montowane w golfach 1 i starych modelach scirocco 1 o malej pojemnosci).

hamulce z 1.1

Aby odlaczyc ten zacisk trzeba odkrecic dwie sruby z tylu zacisku. Proponuje wczesniej poluzowac przewod hamulcowy w zacisku. Zaznaczam ze tylko poluzowac bo odkrecenie go jest prawie niemozliwe bo z grugiej strony jest przykrecony (do metalowego przewodu). Gdy to zrobimy mozemy zdjac zacisk z tarczy bez wiekszych problemow i krecac zaciskiem mozemy juz odkrecic przewod hamulcowy, przygotowujac sobie wczesniej jakies naczynie na wyplywajacy plyn hamulcowy z przewodu. Teraz wystarczy odkrecic srubke mocujaca tarcze i powinna ona tez zejsc. Wczesniej nowy zacisk proponuje doprowadzic do takiego stanu odkrecajac sruby zaznaczone strzalkami:

zacisk VWII

 Gdy zdejmiemy tarcze KONIECZNIE trzeba oczyscic powierzchnie zaznaczona na zdjeciu przy pomocy szczotki drucianej i papieru sciernego.

do oczyszczenia

aby nowa tarcza dokladnie przylegala po przykreceniu i nie miala bicia. Bicie mozna zmierzyc przy pomocy czujnika zegarowego i najwieksza wartosc nie moze przekroczyc 0,05mm. Oczyscic takze trzeba powierzchnie przylegania zacisku do mocowania piasty (zaznaczone na zdjeciu).

do oczyszczenia

Oto zdjecie nowej i starej tarczy:

 

porownanie tarczy

 

A takze roznicy w wielkosci klockow hamulcowych w starym i nowszym zacisku. Zdjecie przedstawia uzywane klocki hamulcowe, ale jak wspomnialem wczesniej nalezy zakladac tylko nowe!!!

porownanie klockow

Jak widac roznice sa znaczne tak samo jak mozliwosci takich klockow. Jesli ktos chce moze sobie kupic jakies tuningowe klocki hamulcowe np. firmy Ferodo. Zwykle koszt najtanszych to ok. 50zl za komplet. Gdy mamy juz zalozona nowa tarcze trzeba ja przejechac szmatka z rozpuszcalnikiem zeby nie bylo na niej zadnych olejow. Wymienic nalezy takze przewody hamulcowe (te gumowe), poniewaz jak sie okazalo te z mniejszych zaciskow maja odwrotny gwint i nie da sie ich wykorzystac. Pasuja np. od Polo do roku 94 (koszt ok 24zl za sztuke). Teraz mozemy zalozyc zacisk i go poskladac. Wedlug ksiazki "reguluje i naprawiam" nalezy spilowac lekko krawedz od strony piasty zewnetrznego klocka (tego od strony kola), aby przylegal on rownomiernie do tarczy. Czy zalozycie najpierw zacisk, a potem przewody czy odwrotnie to juz Wasza sprawa. Ja zalozylem zacisk. W tym przypadku nalezy najpierw przykrecic go w punkcie A, potem w B (patrz zdjecie ponizej) bo na odwrot jest to niemozliwe (przewod sie poskreca). W punkcie B nie przesadzajcie z uzyciem sily bo jak zerwiecie gwint i bedzie problem. Takze trzeba rozmiescik odpowiednio krazki zabezpieczajace na przewodzie (strzalki – jeden przy kolumnie mcphersona, a drugi przy nadwoziu). Jesli o tym zapomnicie to moga sie one przetrzec w krotkim czasie a to bardzo niebezpieczne.

ustawienie zabezpieczen

Po zlozeniu wszystkiego nalezy odpowietrzyc uklad hamulcowy. Przy okazji mozna wymienic plyn hamulcowy (im wyzszy numerek przy DOT tym trudniej go zagotowac). Efekt koncowy:

zlozone

Zaleta tych zaciskow jest takze to ze pasuja do nich zarowno lite jak i wentylowane tarcze hamulcowe, ktore sa wprawdzie szersze, ale wtedy nalezy kupic wezsze klocki hamulcowe (np takie jak byly montowane w golfie 2 z wentylowanymi tarczami – w kazdym sklepie z czesciami VW mozna je dostac). Takie hamulce mam w Scirocco. 

gotowe

Podsumowujac nalezy kupic:
– tarcze hamulcowe (ja za frezowane dalem 170zl),
– klocki hamucowe (od 50zl w gore),
– przewody elastyczne (ok 50zl za dwa),
– plyn hamulcowy (od 10zl)
– zaciski z jarzmami typ VWII (ceny rozne)

.