Historia Scirocco mk1


. Scirocco I – Ilustrowana historia.

Faza projektowania i wczesna produkcja.

Oto pierwsze szkice prototypu. Na poczatku byly to tajne materialy.
Recznie wykonany model nadwozia. Wyznaczano na nich szczegoly dotyczace wyposazenia wnetrza i akcesorii.

Dwa modele w skali 1:4, w kanale aerodynamicznym. Na doklejonych nitkach obserwowano przebieg przeplywu strumienia powietrza. Nawet male zmiany przynosily czesto zdumiewajace efekty. Bialy proszek, na modelu drugim, sprawial, ze widoczne bylo odrywanie sie smug powietrza w tylnej czesci nadwozia.
Z tasm produkcyjnych schodza pierwsze modele Scirocco I.
Scirocco zostalo po raz pierwszy zaprezentowane publicznosci w marcu 1974r na genewskich salonie samochodowym. Prezentacja prasowa odbyla sie krotko przed tym w Wolfsburgu.

Na poczatku Scirocco bylo produkowane z 3 silnikami i 3 wariantami wyposazenia. Model podstawowy i L posiadaly silnik 1,1l o mocy 50KM. Model S i LS mialy silnik 1,5l o mocy 70KM, a model TS silnik 1,5l o mocy 85KM. Na zyczenie mozna bylo rowniez zamowic model LS z silnikiem o mocy 85KM oraz model TS z silnikiem o mocy 70KM.

Jezeli chodzi o wyposazenie modele S i podstawowy, jak rowniez L i LS byly identyczne. Roznily sie tylko silnikami. Modele L i LS mozna bylo rozpoznac po chromowanych zderzakach z gumowymi listwami oraz po listwach ozdobnych ponizej drzwi.

Wyposazenie wnetrza bylo bogate jak na tamte czasy i obejmowalo obok czysto kosmetycznych elementow takich jak dodatkowe listwy ozdobne i obicia takze cos pozytecznego. Wsrod nich elektryczne ogrzewanie tylnej szyby, przednie siedzenia z pochylanym oparciem, zapalniczke, popielniczke jak rowniez lampe w bagazniku.

W Scirocco S nie bylo zadnych dywanikow. Na podlodze byla tylko mata gumowa.
Model TS posiadal poza tym , w porownianiu z modelem L podwojny halogenowy reflektor, boczne listwy ozdobne z gumowym profilem, dwutonowy klakson, scalone przednie zaglowki, sportowa kierownice ze skory oraz srodkowa konsole z zegarem i woltomierzem. W kokpicie , obok zegara montowano takze obrotomierz.
Pozostale elementy wyposazenia takie jak zamykana klapka baku, przednia szyba ze szkla wielowarstwowego oraz tylna lampa przeciw mgielna mozna bylo uzyskac za doplata.

Rok później , na koniec sezonu urlopowego, w sierpniu 1975r rozpoczeto modyfikacje dotychczasowych modeli.

Silnik 1,5 litrowy zostal zamieniony na 1588ccm i 75KM, a w miejsce dwuramiennej wycieraczki wprowadzono jednoramienna.

Od poczatku wszystkie modele Scirocco mialy przednie hamulce tarczowe, w przeciwienstwie do Golfa, ktory w wersji z silnikiem 50KM posiadal jeszcze hamulce bebnowe.

Przeniesiono rozrusznik w celu ochrony go przed woda.

Niezbedne okazaly sie zmiany w obudowie sprzegla. Potrzebny był także włacznik/wyłącznik reflektora jazdy wstecznej.

W czerwcu 1976r wszedl na rynek model Scirocco GTI z silnikiem 1588ccm na wtrysku o mocy 110KM

Scirocco GTI podbilo rynek i od samego poczatku doskonale sie sprzedawalo.

Inne modele Scirocco zostaly ponownie zmodyfikowane. Wariant wyposazenia TS z silnikiem 75KM zostal przemianowany na GT, wersja GL otrzymala lepsze materialy i welurowe dywaniki.

GLI posiadl wszystkie cechy luksusowego samochodu sportowego takie jak przyciemnione szyby, seryjny lakier metalik, obicia siedzen i dywaniki z wysokogatunkowego weluru jak rowniez regulowana wysokosc przednich foteli. Wprowadzono trzystopniowa dmuchawe i ulepszono instalacje grzewczo – wentylacyjna.

W modelu z 1978 roku zmodyfikowano karoserie i podwozie aby dac klientom kolejne bodzce do zakupow. Zoptymalizowano przekladnie kierownicza i lozyskowanie silnika oraz zamontowano z tylu i z przodu nie sprawiajace klopotow przy wymianie zderzaki z tworzywa sztucznego, ktore siegaly az do wyciecia kol.


Zegary z obrotomierzem do 7000 obrotow i licznik predkosci do 220km/h
Srodkowa konsola ze wskaznikiem temperatury oleju i zegarem.

Wkrotce zamieniono silnik 1,6 z gaznikiem 75KM na silnik 1,6 na wtrysku 110KM. Wersje GTI i GLI przeszły poważne modyfikacje układu hamulcowego.

Mimo wysokiej ceny zaczęto oferować klimatyzacje.

W 1979 roku wprowadzono silnik 1,3 o mocy 60KM. W modelach GTI i GLI zaczeto montowac 5 biegowa skrzynie biegow.

W ostatnim roku produkcji wprowadzono specjalne modele SL i CL.

Łącznie wyprodukowano 506 109 sztuk VW Scirocco I.
Tlumaczenie Karina Gasz, AgaZaka.