. Scirocco I – Ilustrowana historia.
Na poczatku Scirocco bylo produkowane z 3 silnikami i 3 wariantami wyposazenia. Model podstawowy i L posiadaly silnik 1,1l o mocy 50KM. Model S i LS mialy silnik 1,5l o mocy 70KM, a model TS silnik 1,5l o mocy 85KM. Na zyczenie mozna bylo rowniez zamowic model LS z silnikiem o mocy 85KM oraz model TS z silnikiem o mocy 70KM. Jezeli chodzi o wyposazenie modele S i podstawowy, jak rowniez L i LS byly identyczne. Roznily sie tylko silnikami. Modele L i LS mozna bylo rozpoznac po chromowanych zderzakach z gumowymi listwami oraz po listwach ozdobnych ponizej drzwi. Wyposazenie wnetrza bylo bogate jak na tamte czasy i obejmowalo obok czysto kosmetycznych elementow takich jak dodatkowe listwy ozdobne i obicia takze cos pozytecznego. Wsrod nich elektryczne ogrzewanie tylnej szyby, przednie siedzenia z pochylanym oparciem, zapalniczke, popielniczke jak rowniez lampe w bagazniku. W Scirocco S nie bylo zadnych dywanikow. Na podlodze byla tylko mata gumowa. |
Rok później , na koniec sezonu urlopowego, w sierpniu 1975r rozpoczeto modyfikacje dotychczasowych modeli.
Silnik 1,5 litrowy zostal zamieniony na 1588ccm i 75KM, a w miejsce dwuramiennej wycieraczki wprowadzono jednoramienna. Od poczatku wszystkie modele Scirocco mialy przednie hamulce tarczowe, w przeciwienstwie do Golfa, ktory w wersji z silnikiem 50KM posiadal jeszcze hamulce bebnowe. Przeniesiono rozrusznik w celu ochrony go przed woda. Niezbedne okazaly sie zmiany w obudowie sprzegla. Potrzebny był także włacznik/wyłącznik reflektora jazdy wstecznej. |
W czerwcu 1976r wszedl na rynek model Scirocco GTI z silnikiem 1588ccm na wtrysku o mocy 110KM |
Scirocco GTI podbilo rynek i od samego poczatku doskonale sie sprzedawalo.
Inne modele Scirocco zostaly ponownie zmodyfikowane. Wariant wyposazenia TS z silnikiem 75KM zostal przemianowany na GT, wersja GL otrzymala lepsze materialy i welurowe dywaniki. GLI posiadl wszystkie cechy luksusowego samochodu sportowego takie jak przyciemnione szyby, seryjny lakier metalik, obicia siedzen i dywaniki z wysokogatunkowego weluru jak rowniez regulowana wysokosc przednich foteli. Wprowadzono trzystopniowa dmuchawe i ulepszono instalacje grzewczo – wentylacyjna. W modelu z 1978 roku zmodyfikowano karoserie i podwozie aby dac klientom kolejne bodzce do zakupow. Zoptymalizowano przekladnie kierownicza i lozyskowanie silnika oraz zamontowano z tylu i z przodu nie sprawiajace klopotow przy wymianie zderzaki z tworzywa sztucznego, ktore siegaly az do wyciecia kol. |
|
Wkrotce zamieniono silnik 1,6 z gaznikiem 75KM na silnik 1,6 na wtrysku 110KM. Wersje GTI i GLI przeszły poważne modyfikacje układu hamulcowego.
Mimo wysokiej ceny zaczęto oferować klimatyzacje. |
W 1979 roku wprowadzono silnik 1,3 o mocy 60KM. W modelach GTI i GLI zaczeto montowac 5 biegowa skrzynie biegow.
W ostatnim roku produkcji wprowadzono specjalne modele SL i CL. |
Łącznie wyprodukowano 506 109 sztuk VW Scirocco I. |
Tlumaczenie Karina Gasz, AgaZaka. |