Wymiana tarcz hamulcowych na 256 mm


Po wielu latach wymian klocków hamulcowych i tarcz o standardowym rozmiarze 239mm postanowiłem coś zmienić. Przypadkowo trafiłem na szrocie na układ z 16V ze sprawnymi zaciskami. Do tego kupiłem nowe tarcze wentylowane 256mm i klocki firmy Mintex. To są wszystkie wymagane części do przeróbki przednich hamulców z 8v na układ z 16v. Trzeba pamiętać o tym, że potem można założyc felgi o rozmiarze minimum 15 cali. Przy okazji kupiłem komplet stalowych przewodow elastycznych aby zastąpić te oryginalne VW.

Kilka uwag dotyczących płynu hamulcowego:

  • Płyn w przewodach hamulcowych i cylinderkach jest mieszanina glikolu, eteru poliglikolu i kilku innych składnikow.
  • Substancja ta jest trująca i nie wolno wlewać jej do kanalizacji.
  • Płyn hamulcowy niszczy lakier ale nie oddziaływuje na elementy metalowe ani gumowe.
  • Temperatura wrzenia to około 260 stopni C
  • Płyn hamulcowy jest higroskopijny tzn. łatwo absorbuje wilgoć. Woda może dostać się do układu przez zbiorniczek oraz mikroskopijne nieszczelności przewodów hamulcowych oraz kołnierzy gumowych i powodować nie tylko korodowanie metalowych części układu lecz także gwałtowne obniżenie temperatury wrzenia.
  • Wymiana płynu hamulcowego zalecana jest co 2 lata.

 

 

Podnieś swój samochód i zdejmij przednie koło. Przekręć kierownice tak aby zacisk był łatwo dostępny, to ułatwi Ci zadanie. Zdejmij elastyczny przewód hamulcowy.

Czerwony kwadrat pokazuje dwie śruby nad którymi będzisz musiał popracować. Dolna śruba mocuje sztywny przewód i jest tą, którą trzeba odkręcić. To zapobiegnie kręceniu się przewodu dookoła.

Usuń górną śrubę, która trzyma wspornik. To pozwoli wymontować zacisk, wspornik i klocki za jednym zamachem.

Usuń dolną śrubę i usuń cały zestaw. Odkręć małą śrubkę typu Philips podtrzymującą tarcze. Może sie zdarzyć, że nie masz takiej śrubki, zdejmij po prostu tarcze.

To zdjęcie przedstawia tarcze 239mm po lewej stronie i nowe o rozmiarze 256mm z prawej… wieksze są lepsze.

Weź nowy przewód hamulcowy i przykręć do obudowy zacisku.

Zdejmij z oryginalnego przewodu gumowy uchwyt i załóż na nowy przewód.

Na tym zdjęciu widać obudowę zacisku 16v (po lewej) z przykręconym przewodem elastycznym i rama przesuwną (po prawej).

Usuń zanieczyszczenia i rdzę z mocowania tarcz i zainstaluj nowe tarcze. Jeśli nie masz małej śrubki, która podtrzymuje tarcze na miejscu użyj dwóch śrub od kół tak jak na zdjęciu.

Następnie zamontuj ramę i załóż nowe klocki.

Delikatnie wciśnij tłoczek w zacisk i wsuń zacisk w obudowę. Zdjęcie pokazuje lokalizacje śrub, ktore podtrzymują całość na miejscu.

Podłącz elastyczny przewód do sztywnego. Nie zapomnij umieścić gumowego uchwytu na miejscu tak jak to widać na zdjęciu.
Gdy juz wszystko zrobisz wykonaj te same czynności dla drugiego przedniego koła. Pozostawilem samochod „podniesiony” tak aby po zakończeniu wymiany tarcz mieć łatwy dostęp do obu kół.

Na zdjęciu widać odsysacz powietrza z głównego zbiornika płynu hamulcowego. Urządzenie to utrzymuje stałe ciśnienie w ukladzie hamulcowym i pomaga pozbyć się rdzy i wody z przewodów. Należy zacząć od tylnych kół – dostęp jest możliwy bez podnoszenia samochodu – a następnie odpowietrzyć przewody przednich kół. Podczas odpowietrzania należy stale uzupełniać płyn w zbiorniku na pompie hamulcowej aby nie zostało zassane powietrze z pustego zbiornika.

Na tym zdjęciu widać mojego przyjaciela odpowietrzającego przednią część systemu hamulcowego. Płyn hamulcowy spływa do puszki.

© Copyright Patrick Bureau, tlumaczenie AgaZaKa.

.