Upgrade ukałdu zapłonowego


Ponizszy tekst dotyczy wymiany starego, tradycyjnego ukladu zaplonowego z przerywaczem na uklad z modulem tranzystorowym ktory byl montowany w tych mlodszych modelach Vw Scirocco 2 i w Golfach 2. Przerobke te mozna zastosowac zarowno w autach gdzie silniki sa zupelnie seryjne jak i tych juz lekko "dlubnietych". Standardowy uklad zaplonowy ma zalete w swej prostocie, ale nie radzi sobie za bardzo w zakresie wysokich obrotow. Aby dokonac wymiany naszego przestarzalego ukladu na ten troche nowszy potrzeba wymienic praktycznie wszytskei jego elementy tj. cewke, aparat zaplonowy oraz dolozyc do tego modul. Idealem byloby to kupic wszytski z jednego auta wraz z wiazka kabli z wtyczkami. Wprawdzie cewka moze wydawac sie taka sama, ma takie same oznaczenia wyjsc, ale roznica tkwi w tym ze cewka zwyklego ukladu daje mniejszy prad, ktory nie bedzie wystarczac do tego aby nowy uklad dzialal prawidlowo. Aparat zaplonowy rozni sie od starego tym ze nie ma przerywacza, ale czujnik Halla do ktorego jest podlaczony modul sterujacy. Ponizej przedstawiam kilka aparatow wyposazonych w taki czujnik:

     

Kolejnym elementem ktory jest niezbedny do tej przerobki jest modul zaplonowy. Jest to male czarne pudeleczko umieszczone z reguly na metalowej podstawce w podszybiu od strony kierowcy. Sa rozni producenci tego elementu (Siemens, Bosch, Telefunken itd.) ale generalnie kazdy powinien pasowac o ile pochodzi z silnika 4 cylindrowego. Ponizej dwa zdjecia przedstawiajace takie moduly:

  

A tutaj prezentuje schemat (niestety nie wiem kto jest jego autorem, znalazlem gdzies w sieci) jak to wszytsko podlaczyc:

Nie bede opisywac krok po kroku wymiany ukladu, bo po prostu trzeba wykrecic stare elementy i zalozyc nowe oraz wszystko polaczyc kierujac sie powyzszym schematem. Potem trzeba pamietac o ustawieniu wlasciwego kata wyprzedzenia zaplonu i mozna sie cieszyc sprawniej dzialajacym silnikiem.
Jesli chodzi o moje doswiadczenia z tym ukladem to sa one jak najbardziej pozytywne, wczesneij mialem wyczuwalna dziure w przebiegu mocy i momentu w granicach 3tys obrotow i na wysokich obrotach (ok 5-6tys) czuc bylo ze sa momentami jakies problemy, po wymiane ukladu wszytskei problemy z zaplonem zniknely, silnik na wolnych obrotach chodzi rowniej, widac tez ze iskra jest mocniejsza i jasniejsza. Cala przerobka nie powinna byc droga bo poszczegolne czesci mozna tanio kupic np na allegro jesli sie dobrze poszuka, a nie ma deficytu tych czesci na naszym rynku.

.