Volkswagen Scirocco III produkowany jest od 2008 roku. Pojazd został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2006 roku jako samochód koncepcyjny pod nazwą Iroc. W 2009 roku wprowadzono do produkcji wersję R z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 2.0 FSI o mocy 265 KM.
W 2013 roku producent postanowił uczcić osiągnięcie granicy jednego miliona wyprodukowanych modeli Scirocco edycją specjalną – Scirocco Million Edition. Volkswagen Scirocco Million Edition był oferowany jedynie w kolorze Deep Black Metallic z kilkoma akcentami w srebrnym kolorze.
W 2014 roku auto przeszło face lifting. Zmieniono m.in. przedni zderzak ze światłami przeciwmgłowymi, atrapę chłodnicy oraz reflektory w które wkomponowano diody LED jako światła do jazdy dziennej, tylne światła oraz klapę bagażnika. Przy okazji liftingu wprowadzono do produkcji nowe lakiery nadwozia oraz wzory felg. We wnętrzu pojazdu zmodyfikowano deskę rozdzielczą.
Przy okazji liftingu kuracji wzmacniającej poddano jednostki napędowe. Ponadto wszystkie wersje, z wyjątkiem Scirocco R, standardowo otrzymały system start&stop i alternator odzyskujący energię w czasie hamowania.
Prezentacja pojazdu odbyła się ma podczas targów motoryzacyjnych w Genewie.
W kwietniu 2015 roku zaprezentowano Scirocco GTS. Wersja ta stanowi nawiązanie to pierwszej generacji pojazdu o tej nazwie, którą zaprezentowano w 1982 roku. Wówczas był to pojazd oparty na układzie napędowym Golfa GTI. Nowe Scirocco GTS również napędzane jest tym samym silnikiem co Golf GTI, a dodatkowo wyposażono je w sportowy pakiet stylistyczny.