Poprawa świateł mijania i drogowych


POPRAWA SWIATEL MIJANIA I DROGOWYCH.

W zwiazku z tym ze nasze auta juz nie sa pierwszej mlodosci to wszelkie polaczenia elektryczne nie spelniaja tak do konca swojej roli. Wiekszosc stykow jest zasniedzialych i nie przewodza tak dobrze pradu jak nalezy co jest przyczyna slabych swiatel mijania i powolnej zmiany barwy ich swiecenia na zolta. Trudno byloby wszystko porozlaczac i wyczyscic wiec jest inny sposob na przywrocenie ich do porzadku. W niektorych samochodach wystepuje tez problem z przegrzewaniem sie stykow w przelaczniku swiatel podczas dluzszego ich uzywania. Dzieje sie tak dlatego ze zasniedziale styki przelacznika stawiaja duzy opor plynacemu pradowi czego efektem jest wydzielanie ciepla i topienie sie plastikowej obudowy przelacznika.
Potrzebne nam beda dwa przekazniki 12V, 30A z 5 wyjsciami, lub cztery z 4 wyjsciami, bezpieczniki 20A i 25A, gruby kabel, tasma izolacyjna i kilka pinow zenskich. Ponizej przedstawiam schemat calej instalacji (bardzo prosty wbrew pozorom).

Bezpieczniki powinny byc nowego typu (te plaskie) zeby mozna bylo do nich podlaczyc piny zenskie.
Ale po kolei.Przedewszystkim musimy zdjac kleme (masa) z akumulatora. Najpierw nalezy sie zorientowac ktore kable prowadza do swiatel. Jezeli juz to wiemy to zdejmujemy kabel z lewej lampy i podlaczamy go do przekaznika (zgodnie ze schematem). Nastepnie mozemy pociagnac nowy kabel do prawej lampy, lub przeciac istniejaca instalacje i kabel prowadzacy z wiazki zaizolowac, a prowadzacy do lampy podlaczyc do przekaznika (j.w.). Nastepnie bezposrednio z akumulatora poprowadzic kabel (gruby, najlepiej jak bedzie czerwony) do przekaznika, wstawiajac przed przekaznikiem bezpiecznik (dla swiatel mijania 20A, a dla drogowych 25A). I mase podlaczamy po swojemu (ja podlaczylem bezposrednio do akumulatora, najlepiej czarnym kablem). Jezeli mamy odpowiednie kostki do przekaznikow to bardzo dobrze, a jezeli nie to nakladamy piny zenskie bezposrednio na piny z przekaznika izolujac kazdy osobno. Koszt calej instalacji wynosi ok 30zl (z uzywanymi przekaznikami, dla swiatel mijania i drogowych). Zmiana w oswietleniu drogi jest bardzo duza, nie mamy juz zoltych tylko idealnie biale swiatla mijania. Znika tez problem z wydzielaniem sie ciepla na stykach przelacznika, gdyz plynacy przez niego prad ma znacznie mniejsze natezenie. Jednak nalezy pamietac o odpowiednim ustawienu swiatel, gdyz jezeli nasze poprzednie swiatla nie oslepialy innych kierowcow to teraz przy mocniejszym oswietleniu moze sie to zdarzac. Ja osobicie zrobilem tylko instalacje dla swiatel mijania, bo drogowych (dlugich) i tak prawie nie uzywam. Natomiast jezeli chcecie poprawic tez swiatla drogowe to moze sie pojawic problem ze nie beda sie one chcialy przelaczac po tej przerobce. Powodem takiego stanu rzeczy moze byc to, ze prad plynacy wtedy przez przekaznik w skrzynce bezpiecznikow (nie ten ktory sami zalozylismy, tylko fabryczny) jest za slaby aby przelaczyc styki przekaznika. Mozna ten problem rozwiazac poprzez wymiane przekaznika na taki ktory sie przelacza przy mniejszym obciazeniu, lub przez podlaczenie dodatkowego odbiornika pradu (np. jakichs dodatkowych zarowek tak jak jest to na schemacie). Autor tego schematu podlaczyl dodatkowo zarowki takie jak sa w tylnich swiatlach (pozycyjne).

Mowad

.