Polerowanie szkła


Zapraszamy do lektury artykułu autorstwa Asfalta, który pokazuje, jak pozbyć się rys i wżerów ze szkła.

 

.

Polerowanie szkła

 

Bawiłem się w polerkę szkła i mogę podzielić się z Wami swoimi doświadczeniami.

Po pierwsze do polerowania szkła potrzeba specjalnego proszku (np. tlenek ceru), który można znaleźć na allegro: Hartpolish FG-50, Cerutex lub inne. Ja używałem tego pierwszego. Poza tym wiertarka i filcowa końcówka (można ją kupić w zestawie z proszkiem), mokra szmatka, słoik z wodą.

 

 

Polerowanie małych i średnich rys:

 

 

1. Warto dać metalową podkładkę między wiertarkę a końcówkę filcową, aby ta nie deformowała się pod wpływem docisku do szyby

2. Zwilżamy końcówkę w słoiku z wodą

3. Wysypujemy niewielką ilość preparatu jakąś tackę

4. Pobieramy proszek wilgotną końcówką z tacki

5. Zaczynamy polerowanie wiertarką na niedużych obrotach, dobrze dociskając końcówkę do szyby, wiertarkę trzymając prostopadle do szyby (trzeba okiełznać wibracje 🙂

5a. Nie trzymamy wiertarki w jednym miejscu

5b. Jeżeli polerujemy konkretną rysę, to musimy też spolerować miejsca dookoła niej.

5c. Pamiętamy też że polerowanie starej szyby powoduje jej oczyszczenie z różnych nalotów więc jeżeli wypolerujemy tylko część szyby to będzie to widać w postaci plamki.

5a. Proszek powinien mieć na szybie konsystencję pasty. Jeżeli przesadzimy z wodą, to polerujemy dłużej aby nadmiar wody wyparował, a jeśli wody jest za mało, możemy spryskać szybę.

5c. Co jakiś czas dokładnie czyścimy filc wodą aby usunąć starte drobinki szyby oraz inne zanieczyszczenia

5d. Co jakiś czas przecieramy szybę mokrą szmatką i sprawdzamy efekty naszych wysiłków.

 

Mi polerka małych rysek od wycieraczek na całej przedniej szybie zajęła ok. 4 godziny, gra warta świeczki, co widać na zdjęciach. Można się dalej bawić w usuwanie wszystkich rys ale trzeba by dołożyć parę godzin. Już nie ma tych strasznych promyków przez całą szybę od każdego światełka podczas jazdy w nocy.
Niestety metoda ta ma pewne ograniczenia, nie wypolerujemy bardzo głębokich rys, a jeśli nawet to mogą wystąpić zniekształcenia obrazu ponieważ ścieramy szkło.

Polerowanie wżerów i głębokich rys (na przykładzie reflektora audi 90):

Oprócz rzeczy wymienionych powyżej potrzebujemy szlifierki i tarczy z papierem ściernym na rzep. Papier o gradacji 180 – 240 wydaje mi się optymalny (nie robi głębokich rys, a dobrze zbiera).

1. Szlifierkę ustawiamy na średnie obroty i przystępujemy do dzieła

2. Uwaga: nie polecam szlifowania szkła na sucho (przetestowałem na sobie więc Wy nie musicie 🙂 Szklany pył włazi wszędzie, poza tym szkło może się nadmiernie rozgrzać i pęknąć. Podczas szlifowania polewamy przedmiot wodą.

3. Jeżeli efekt nas zadawala, dalej postępujemy tak, jak z małymi ryskami.

 

Nad tym kloszem pracowałem około godziny zużywając 3 krążki papieru ściernego. Tak wypolerowany reflektor jest gładszy od nowego. Zostały również zlikwidowane numery oznakowania z klosza.

 

 

 

Pozdrawiam wszystkich

forumowiczów i życzę

miłego polerowania.

Asfalt