Opadajace drzwi


Czesto spotykana przypaloscia w Scirocco II sa opadające drzwi, glownie dotyczy to drzwi kierowcy. Spowodowane jest to zuzyciem sie zawiasow (nr 2 na rysunku), oraz sworzni (nr 3).

Prowizoryczna metoda naprawy jest odkrecenie zawiasu drzwi od mocowania w karoserii i wlozeniu pomiedzy nie podkladki (glowinie pod gorny zawias- element 4 i 2) ale jest to metoda dorazna i raczej nie polecam, gdyz drzwi moga sie wypaczyc i wtedy problem zrobi sie jeszcze wiekszy. Druga metoda, ktora usunie problem na lata jest wymiana ruchomej czesci zawiasu wraz ze sworzniem. Niestety sa one dostepne glownie w ASO wiec cena jest odpowiednio wysoka (moze dochodzic do 200zl za komplet na drzwi), ale przy wnikliwym szukaniu mozliwy jest takze zakup w sklepie motoryzacyjnym za nieco nizsza kwote. Jeszcze jedna opcja jest udanie sie na auto-zlom i wymontowanie zawiasow z drzwi VW Golfa II – model 3drzwiowy.

Kolejna metoda jest dorobienie sworznia z mocnego metalu wedlug wymiarow podanycn na rysunku:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jednak przy takim rozwiazaniu moze wystapic problem, gdyz zawias jest tak skonstuowany ze zuzywa sie zarowno sworzen jak i czesc zawiasu przykrecana do karoserii (nr 2 na rysunku), wiec pomimo wymiany sworznia, przy zuzywym zawiasie problem jedynie sie zmniejszy ale nie zniknie. Do tego trzeba pamietac zeby sworzen byl  wykonany z jakiegos twardego materialu, gdyz zwykla stal szybko sie powyciera i luz na zawiasach znowu powroci. Mozna ewentualnie zrobic nadwymiarowe sworznie i rozwiercic zawias, ale trzeba pamietac ze tym samym oslabiamy konstrukcje zwiasu.

Obojetnie jaka droge naprawy wybierzemy musimy wybic stare sworznie z naszych drzwi. Przyda sie druga osoba do pomocy. Nalezy zdjac drzwi z samochodu (uprzednio rozpinajac ogranicznik) i podeprzec zawias z ktorego bedziemy wybijac sworzen (np rura, ktorej jeden koniec bedzie oparty o betonowa posadzke, a na drugim koncu bedzie sie opierala ruchoma czesc zawiasu). Poniewaz sworzen ma  z jednej strony wieloklin, to trzeba go wybijac w odpowiednia strone, gdyz wybijanie w odwrotna spowoduje jest zakleszczenie i problem z wybiciem powiekszy sie wielokrotnie. Kierunek wybijania sworznia gornego zawiasu jest do dolu, natomiast dolnego zawiasu jest w gore. Trzeba byc przygotowanym ze sworznie wychodza bardzo ciezko, dobrze jest przy operacji wybijania zastosowac jakies preparatyu smarujaco-penetrujace typu WD40, w ostatecznosci opalarke, lub jakas inna metode podgrzania zawiasu, lecz wtedy raczej jest nieuniknione malowanie zawiasow, uwaga jednak na lakier drzwi, bo przy jego przegrzaniu trzeba bedzie malowac cale drzwi.

Przy montazu nowych zawiasow trzeba zwrocic uwage na to jak byly zamontowane poprzednie czesci ruchome (z jednej strony  otworu mam mala fazke – to jest strona od ktorej ma wejsc sruba), kierunek wbijania nowych sworzni odwrotny do wybijanie (aby wieloklin byl z tej samej strony co poprzednio). Po udanej operacji, naley jeszcze tylko wszystko wyregulowac aby szpary drzwi-karoseria byly w miare rowne i drzwi lekko sie zamykaly.

 

Artykul powtal dzieki informacjom zebranym na forum scirocco.pl, vw-youngtimer.pl oraz vwgolf.pl.

.