Oględziny auta przed kupnem


Żelazne zasady gry:

  • Nigdy się nie spiesz
  • Okazyjna cena nie powinna być różna od standardowych cen o jakies 5%, w przypadku większej różnicy jest to dość podejrzane. A już na pewno podejrzane są okazje o 20% tańsze.
  • Kupuj samochod w towarzystwie mechanika, osoby która się na autach zna lub rzeczoznawcy.
  • Koniecznie wybierz się na jazdę próbną.

Na co zwrócić uwagę przy oględzinach:

  • Karoseria

    stan ogólny – korozja jest szczególnie niebezpieczna na progach, podłużnicach, nadkolach, zagięciach zderzaków i na spodzie drzwi. Korozja atakuje także miejsca ukryte pod listwami ozdobnymi, pod wykładziną podłogową i w bagażniku. Bez większego znaczenia są natomiast drobne odbicia lakieru w miejscach po uderzeniu kamienia.

    Poniżej zdjęcia „jedynki”, na przykładzie której możesz zobaczyć, w których miejscach Scirocco I lubiło rdzewieć. Dla rozwiania wątpliwości nadmienie, że to Scirocco prezentowało się przed remontem bardzo pozytywnie.

    W Scirocco I podłoga po stronie pasażera lubiła rdzewieć. Winne było temu wadliwe umieszczone odpływy i złe uszczelnienie nadwozia przez które w czasie deszczu woda dostawała sie do środka i zbierała tam. Tu możemy sie przekonać, ze to Scirocco mogłoby stać sie niedługo pojazdem Flinstonów z napędem nożnym.
    Tak wygląda miejsce mocowania tylnej belki 25 lat po opuszczeniu fabryki VW. A to dziura w miejscu montowania przedniej szyby. Część wody dostawała się właśnie tędy do kabiny.

    Scirocco II także lubiło sobie pordzewieć. Poza wymienionymi wyżej elementami korozja pożerała błotniki, krawędzie maski no i podwozie. Przy odrobinie pecha można trafić na auto z roczników 1982-84, które będzie tak przeżarte przez korozje, że podłoga może zacząć składać się podczas próby podniesienia auta lewarkiem w celu zmiany koła. Karoseria może być też „przegnita” i niektóre elementy mogą wręcz rozpadać sie w rękach, ale tego raczej nie wykryjemy podczas standardowych oględzin auta.

    czy auto jest powypadkowe – różne odcienie lub ślady na uszczelkach gumowych i elementach z tworzyw sztucznych mogą oznaczać, że auto jest po wypadku. Można odchylić uszczelkę przedniej szyby i porównać lakier pod nią z pozostałym. W ogóle przyjrzeć się wszystkim uszczelkom czy nie są popryskane drobnymi kropkami farby świadczącymi o przebytym lakierowaniu.
    Można przypatrzeć się autu z pewnej odległości czy nie sprawia wrażenia krzywego, przekoszonego, czy jeździ prosto i czy jest faktycznym dwuśladem. Jeśli błotniki nie są ustawione symetrycznie, jeden jest wyraźnie wyżej od drugiego, drzwi i pokrywy nie pasują dokładnie do swoich miejsc może to świadczyć o powypadkowej przeszłości auta.
    Należy zwrócić uwagę na to czy szpary między drzwiami są mniej więcej równe. Dotyczy to wszystkich elementów ruchomych tzn. szpary między drzwiami a dachem, przy klapie bagażnika i przy masce.
    Należy otworzyć kolejno wszystkie drzwi na oścież i sprawdzić czy spaw mocujący zawias jest oryginalny (wykonany przez automat jest równy na całej długości). Przy okazji należy zwrócić uwagę na bolce przy tych zawiasach, czy są oryginalne i mają właściwe zabezpieczenia. Występujące odchyłki przy omówionych elementach świadczyć mogą o przebytym uderzeniu bocznym (trudnym do wykrycia) lub dachowaniu.
    Można też przyjrzeć sie szybom i ich numerom czy są takie same i z jednego roku produkcji. Oczywiście w przypadku Scirocco znalezienie auta bezwypadkowego jest bardzo trudne. Spora część aut została sprowadzona w erze „składaków” i większość z nich była bita. Pytanie tylko jak bardzo.

  • układ kierowniczy – nierówności zużycia bieżnika opon mogą świadczyć o niesprawności amortyzatorów, hamulców, złej geometrii, luzach w zawieszeniu i układzie kierowniczym. Stan amortyzatorów można sprawdzić w nastepujący sposób: należy mocno nacisnąć w jednym miejscu karoserię i szybko ją puścić, nie powinna się „zakołysać” więcej niż 3 razy. Wilgoć i wycieki na rurze amortyzatora świadczą o jego zużyciu.
    Opony starsze niż 5-letnie, praktycznie nadają się na złom niezależnie od stanu bieżnika.
  • przebieg – stopień zużycia poszczególnych elementów nie musi wynikać z przebiegu widniejącego na liczniku kilometrów. Przyjrzyj się licznikowi kilometrów czy cyferki są ułożone w jednej linii (przekręcony licznik). Licznik może być precyzyjnie przekręcony lub po prostu wymieniony. Właściwie to nie należy się sugerować stanem licznika, cofanie liczników jest wręcz powszechne i na dodatek legalne (dopiero zatajenie informacji o cofnięciu licznika jest karalne). Wymieniane elementy silnika lub skrzyni biegów pozwalają przypuszczać, że samochód ma duży przebieg. Oczywiście należy wziąć poprawkę na „duży przebieg”. Średni przebieg dla kilunastoletniego Scirocco to okolo 200tys km i więcej. Jeśli ktoś twierdzi, ze jego Scirocco przejechało tylko 100-150tys km to żądajmy dokumentacji tego przebiegu lub porównajmy to ze stanem auta. Najwyższy przebieg Scirocco II, które znam to ponad 450tys km i auto ma się dobrze.
  • silnik – sprawdź poziom oleju. Zwróć uwagę na jego kolor. Jeśli jest czarny jak smoła to znaczy, że właściciel nie wymieniał go od wieków.
    Odpal silnik. Zwróć uwagę jak zapala, i czy równo pracuje na wolnych obrotach (jeśli jest nagrzany). Wyjmij miarkę oleju, przygazuj. Nie powinien dymić (leciutki dymek jest dopuszczalny). Zobacz jak dymi z rury (tylko gdy jest dobrze nagrzany i jest ciepło na dworze) gdy właściciel przygazuje (ciemno niebieski dym śmierdzący olejem świadczy o zużyciu najważniejszych elementów i zbliżającym się remoncie).
    Opiłki metalu w oleju silnikowym (sprawdzić na bagnecie) wskazują na zatarcie łożyska. Jeśli, przy włączonym silniku, z wlewu oleju wydobywają się gazy, znaczy to najczęściej, że uszkodzone są pierścienie. Głośne stukanie to dowód, że silnik jest całkowicie zużyty. Kropelki wody w oleju (sprawdzić na bagnecie) świadczą o uszkodzeniu głowicy cylindrów.
    Można też sprawdzić sprężanie w silniku. Należy to robić przy gorącym silniku specjalnym sprzętem pomiarowym. Sprężanie jest prawidłowe, gdy wykazuje odpowiednie wartości wg producenta i jest równe dla wszystkich cylindrów.
    Można też sprawdzić szczelnośc układu wydechowego. Jeśli po zatkaniu rury wydechowej pracujący na jałowym biegu silnik gaśnie to oznacza to, że układ jest szczelny.
  • chłodzenie – ciecz chłodząca nie może być ani zaolejona, ani rdzawa. Zwróć uwagę na szczelność chłodnicy i przewodów doprowadzających wodę (białe ślady wapienne). Jeśli przy włączonym silniku woda w chłodnicy bulgocze, uszkodzona jest uszczelka głowicy cylindrów.
  • ogrzewanie – sprawdź szczelność wymienników ciepła i przewodów doprowadzających wodę. Nieszczelności można rozpoznać po wapiennych osadach. Skontroluj działanie ogrzewania wnętrza. Natężenie zapachu przy włączonym ogrzewaniu powinno być nieznaczne.

Jeśli nie znasz się na samochodach i przyszedłeś oglądać auto sam najlepiej pojeżdź na stację diagnostyczną a tam na pewno sporo się dowiesz o samochodzie, który chcesz kupić.

Jeśli o czymś zapomniałam to na pewno wkrótce to dopiszemy. Sztab Scirocco-maniaków już nad tym pracuje.

Artykuł przygotowała AgaZaKa

.