Najczęstsze usterki – pełne tłumacznie z książki napraw Haynes’a


SILNIK 

# Silnik nie chce zapalic.

Silnik nie kreci mimo ze rozrusznik dziala.
Przyczyny:
Rozladowany akumulator (naladowac, uzyc innego lub zapalic na pych), brak styku na klemach akumulatora (korozja), defekt polaczenia masy akumulatora do nadwozia, tasma masy laczaca silnik z nadwoziem uszkodzona, lub utracila styk, defekt przewodow rozrusznika lub cewki, selektor automatycznej skrzyni w zlej pozycji, lub wadliwy przelacznik inhibitora (?), wadliwy przelacznik zaplon/rozrusznik, uszkodzenie mechaniczne (zatarcie, zakleszczenie), wewnetrzne uszkodzenie rozrusznika lub cewki.

Rozrusznik obraca walem powoli.
Przyczyny:
Czesciowo rozladowany akumulator (j.w), brak styku na klemach (korozja), defekt polaczenia masy akum. do nadwozia, utracona masa silnika (uszkodzona tasma), defekt przewodow rozrusznika, lub cewki, Wewnetrzne uszkodzenie rozrusznika (zwarcie na zwojach).

Rozrusznik kreci, ale silnik nie.
Przyczyny:
Zakleszczenie kola zebatego rozrusznika w tuleji, zeby kola zamachowego uszkodzone (wylamane lub starte), poluzowanie srub mocowania rozrusznika.

Silnik kreci sie normalnie ale nie chce zapalic
Przyczyny:
Zniszczone lub stare swiece zaplonowe, kable wysokiego napiecia, kopulka aparatu zaplonowego, brudne styki lub niewlasciwe ustawienia przerw w aparacie zaplonowym, brak paliwa w zbiorniku, problem z dostarczeniem paliwa, slabe otwarcie przepustnicy (zimny silnik), lub zbyt duze otwarcie przepustnicy, uszkodzone lub zle ustawione przerwy na swiecach (wymienic swiece, lub wyciagnac stare, wyczyscic i ustawic przerwy ponownie), inny problem z zaplonem, slaba kompresja, powazne uszkodzenie mechaniczne (np. uszkodzenie walka rozrzadu).

Silnik zapala ale zaraz gasnie.
Przyczyny:
Slabe otwarcie przepustnicy (zimny silnik), "falszywe" powietrze wchodzace do gaznika lub ukladu dolotowego, defekt rezystora balastowego(?), lub inny defekt zaplonu.

# Silnik zgasl i nie chce zapalic.

Silnik zgasl nagle – problem z zaplonem
Przyczyny:
Poluzowane lub rozlaczone kable niskiego napiecia, mokre przewody wysokiego napiecia, lub kopulka aparatu zaplonowego (np po wjechaniu w kaluze), defekt cewki lub kondensatora (sprawdzic iskre), inny problem z zaplonem.

Silnik przerywal zanim zgasl – problem z paliwem
Przyczyny:
Brak paliwa, uszkodzenie pompy paliwa lub zapchany filtr paliwa, zatkany odpowietrzacz zbiornika paliwa (slyszalny glosny syk przy odkrecaniu korka), zakleszczenie zaworu iglicowego w gazniku, zapchane dysze w gazniku (zanieczyszczone paliwo), inny problem ukladu paliwowego.

Silnik zgasl – pozostale przyczyny:
Powazne przegrzanie silnika, powazne uszkodzenie mechaniczne (np. walka rozrzadu).

# Przegrzewanie silnika.

Zapalona kontrolka zaplonu (ladowania):
Luzny, lub zerwany pasek klinowy – naciagnac lub wymienic.

Kontrolka zaplonu nie swieci sie:
Przyczyny:
Wyciek plynu chlodzacego (wewnatrz, lub na zewnatrz), defekt termostatu, niski poziom oleju, zapieczone hamulce, zapchana chlodnica, elektryczny wiatrak nie dziala prawidlowo, zapchane kanaly wodne w silniku, zle ustawiony zaplon, wadliwe dzialanie automatyki, zbyt uboga mieszanka.

UWAGA: Nie nalezy dolewac zimnej cieczy do przegrzanego silnika – grozi powaznym uszkodzeniem !!!

Niskie cisnienie oleju.

Przyzad pomiarowy wskazuje, zapalona kontrolka cisnienia oleju.
Przyczyny:
Niski poziom oleju, zly rodzaj oleju, zepsuty przyzad pomiarowy lub czujnik, przetarty przewod (uziemiony) z czujnika, przegrzany silnik, zapchany filrt oleju, lub uszkodzony zawor obejsciowy, uszkodzony zawor nadmiarowy cisnienia oleju, zapchany pobieracz oleju (rurka przed pompa), zuzyta pompa oleju, poluzowanie mocowania pompy, zuzyte glowna lub koncowa (stopa korbowodu) panew.

UWAGA: niskie cisnienie oleju w silnikach o duzym przebiegu wcale nie musi wystapic. Nagly spadek cisnienia podczas jazdy jest bardziej istotny i niepokojacy. W kazdym wypadku najpierw nalezy sprawdzic przyzad pomiarowy (wskaznik) i przewod czujnika przed rozebraniem sinika.

# Odglosy z silnika.

Stukanie podczas przyspieszania.
Przyczyny:
Zla dawka paliwa, zle ustawiony zaplon, zuzyty lub wadliwy aparat zaplonowy, zuzyty lub rozregulowany gaznik, nadmiar nagaru w silniku.

Swistanie lub gwizdanie.
Przyczyny:
Rozszczelniony waz ssacy (prozniowy), rozszczelniony uklad dolotowy lub gaznik, wydmuchana uszczelka pod glowica.

Klepanie lub klekotanie.
Przyczyny:
Zle ustawione luzy zaworowe, zuzyty mechanizm rozrzadu zaworowego, zuzyty pasek rozrzadu, uszkodzony pierscien tlokowy (odglos tykania).

Pukanie lub dudnienie.
Przyczyny:
Niewlasciwy kontakt mechaniczny (np lopatek wentylatora z obudowa),zuzyty pasek klinowy, awaria osprzetu silnika(np. pompa wody, alternator), zuzyta panew stopy korbowodu (regularne ciezkie dudnienie, odglos moze sie zmniejszac pod wplywem obciazenia), zuzyte glowne panewki (dudnienie i stukanie, moze sie wzmagac pod obciazeniem), chybotanie tloka (najglosniejsze gdy zimny silnik)

Najczestsze:

Silnik nie zapala: rozladowana bateria, nie laczy na klemach, awaria ukladu zaplonowego, awaria ukladu paliwowego, slaba kompresja na cylindrach.
Silnik przerywa na biegu jalowym: przeciek powietrza w kolektorze ssacym, przeciek na uszczelce pod glowica, zuzyte krzywki na walku rozrzadu, uszkodzona pompa paliwa, zle luzy zaworowe, niewlasciwy sklad mieszanki paliwowo-powietrznej, niejednolita kompresja na cylindrach.
Przerwy w zaplonie: awaria ukladu zaplonowego, awaria ukladu paliwowego, wypalony zawor lub gniazdo zaworowe, wydmuchana uszczelka pod glowica, zle ustawione luzy zaworowe, niejednolita kompresja na cylindrach.
Silnik gasnie pod obciazeniem: zle dawkowanie mieszanki, przeciek powietrza w kolektorze dolotowym, zle ustawiony zaplon.
Duze zuzycie oleju: zuzyte pierscienie lub gladz cylindrow, zuzyte prowadnice zaworowe i uszczelniacze, wyciek oleju.
Silnik strzela w uklad dolotowy: zle dawkowanie mieszanki, zle ustawiony zaplon, zle luzy zaworowe, przeciek na kolektorze wydechowym, zawieszajacy sie lub wypalony zawor.

UKLAD CHLODZENIA

# Przegrzewanie silnika

Przyczyny:
Niski poziom cieczy w ukladzie, uszkodzona nasadka cisnieniowa, zakleszczenie termostatu (zamkniety), otwarty przelacznik termiczny, uszkodzony wentylator chlodnicy, zatkana chlodnica, zbyt opozniony zaplon

# Wolne nagrzewanie sie silnika

Przyczyny:
Zakleszczenie termostatu (otwarty), uszkodzony termostat

# Ubywanie plynu w ukladzie

Przyczyny:
Uszkodzony waz gumowy, cieknaca pompa wody, nieszczelnosc na polaczeniu weza z glowica, uszkodzona uszczelka pod glowica, dziurawa chlodnica, uszkodzona zaslepka w bloku silnika, uszkodzona nakretka zbiornika wyrownawczego (lub chlodnicy – zalezy od ukladu).

UKLAD PALIWOWY I WYDECHOWY

# Silnik nie chce zapalic (goracy)

Przyczyny:
Uszkodzona pompa paliwa, zamkniety zawor dodatkowego powietrza, uszkodzony lub nieszczelny zawor (wtryskiwacz) startowy, niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, nieszczelny uklad podcisnienia, wyciek w ukladzie paliwa, przelaczniki termiczne przelaczone na pozycje otwarta.

# Silnik nie chce zapalic (zimny)

Przyczyny:
Uszkodzona pompa paliwa, niskie cisnienie sterownika podgrzewania, niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, nieszczelny uklad podcisnienia, wyciek w ukladzie paliwa, nieszczelny wtryskiwacz (wtryskiwacze) lub zbyt niskie cisnienie otwarcia, zle ustawiony sklad mieszanki

# Silnik ma problemy z odpaleniem (zimny)

Przyczyny:
Niewlasciwe cisnienie sterownika podgrzewania, zamkniety zawor dodatkowego powietrza, uszkodzony zawor (wtryskiwacz) startowy, niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, wyciek w ukladzie paliwa, przelaczniki termiczne przelaczone na pozycje otwarta.

# Silnik ma problemy z odpaleniem (cieply)

Przyczyny:
Niewlasciwe cisnienie sterownika podgrzewania, uszkodzony zawor dodatkowego powietrza, niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, nieszczelny uklad podcisnienia, wyciek w ukladzie paliwa, nieszczelny wtryskiwacz (wtryskiwacze) lub zbyt niskie cisnienie otwarcia, zly sklad mieszanki.

# Nierowne obroty silnika podczas rozgrzewania

Przyczyny:
Niewlasciwe cisnienie sterownika podgrzewania, uszkodzony zawor dodatkowego powietrza (nie zamyka sie lub nie otwiera), przeciekajacy zawor (wtryskiwacz) startowy, nieszczelny uklad podcisnienia, wyciek w ukladzie paliwa, nieszczelny wtryskiwacz (wtryskiwacze) lub zbyt niskie cisnienie otwarcia.# Nierowne obroty silnika (silnik cieply)

Przyczyny:
Niewlasciwe cisnienie sterownika podgrzewania, zawor powietrza dodatkowego sie nie zamyka, przeciekajacy zawor (wtryskiwacz) startowy, niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, nieszczelny uklad podcisnienia, wyciek w ukladzie paliwa, nieszczelny wtryskiwacz (wtryskiwacze) lub zbyt niskie cisnienie otwarcia, zly sklad mieszanki.

# Strzelanie silnika w kolektor dolotowy

Przyczyny:
Wysokie cisnienie sterownika podgrzewania, nieszczelny uklad podcisnienia.

# Strzelanie silnika w wydech

Przyczyny:
Wysokie cisnienie sterownika podgrzewania, przeciekajacy zawor (wtryskiwacz) startowy, wyciek w ukladzie paliwowym, zbyt bogata mieszanka.

# Silnik przerywa podczas jazdy

Przyczyny:
Wyciek w ukladzie paliwowym.

# Silnik nie chce zgasnac

Przyczyny:
Niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, nieszczelny wtryskiwacz (wtryskiwacze) lub zbyt niskie cisnienie otwarcia, bardzo duzo nagaru w komorze spalania.

# Duze zuzycie paliwa

Przyczyny:
Przeciek w ukladzie paliwa, zly sklad mieszanki, niskie cisnienie czujnika podgrzewania.

# Wysokie stezenie dwutlenku wegla (CO) w spalinach na wolnych obrotach.

Przyczyny:
Niskie cisnienie czujnika podgrzewania, zly sklad mieszanki, przeciekajacy uklad paliwa, niewlasciwa pozycja czujnika plytkowego i/lub zakleszczony kontrolny trzpien ruchomy, przeciekajacy zawor (wtryskiwacz) startowy.

# Niskie stezenie dwutlenku wegla (CO) w spalinach na wolnych obrotach.

Przyczyny:
Wysokie cisnienie czujnika podgrzewania, niewlasciwy sklad mieszanki, przeciekajacy zawor (wtryskiwacz) startowy, nieszczelny uklad podcisnienia.

# Trudnosci w ustawieniu wolnych obrotow.

Przyczyny:
Zawor powietrza dodatkowego nie zamyka sie.

SPRZEGLO

# Drgania podczas wrzucania wyzszego biegu

Przyczyny:
Zuzyta okladzina cierna albo pokryta olejem, poluzowane polaczenie skrzynia-silnik, zuzyty wielowypust na walku wejsciowym w skrzyni lub tarcza sprzegla.

# Sprzeglo sie nie rozlacza

Przyczyny:
Zle ustawiona dlugosc linki sprzegla, tarcza sprzegla zakleszczyla sie na wielowypuscie walka wejsciowego (moze zardzewniec jesli samochod dlugo nie jezdzil), zle zlozony docisk sprzegla.

# Sprzeglo sie "slizga"

Przyczyny:
Zle wyregulowana lina sprzegla, zuzyta okladzina cierna tarczy sprzegla lub pokryta olejem, zle zlozony docisk sprzegla.

# Halas podczas wciskania pedalu sprzegla.

Przyczyny:
Zuzyte lozysko oporowe, zuzyty wielowypust na walku wejsciowym w skrzyni lub tarcza sprzegla.

# Halas podczas zwalniania pedalu sprzegla.

Przyczyny:
Znieksztalcona tarcza sprzegla, uszkodzone lub slabe sprezyny tarczy sprzegla.

SKRZYNIA BIEGOW

SKRZYNIA MANUALNA

# Glosna praca skrzyni na biegu jalowym

Przyczyny:
Zuzyte lozysko walka wejsciowego.

# Glosna praca skrzyni na wszystkich biegach

Przyczyny:
Zuzyte lozyska walka wyjsciowego, zusyte lozyska dyferencjal (mechanizm roznicowy).

# Glosna praca skrzyni tylko na jednym biegu

Przyczyny:
Zuzyte, uszkodzone lub odlamane uzebienie kola zebatego.

# "Wyskakujace" biegi

Przyczyny:
Zuzyta piasta synchronizatora lub pierscienie, zuzyta zapadka wybieraka lub sprezyna, zuzyte widelki zmiany biegow, zuzyte ciegna, zle wyregulowane ciegna.

# Nieefektywna synchronizacja biegow

Przyczyny:
Zuzyta piasta synchronizatora lub pierscienie.

# Trudnosci w zmianie biegow

Przyczyny:
Awaria sprzegla, rozregulowany mechanizm ciegien, zuzyta piasta synchronizatora lub pierscienie.

SKRZYNIA AUTOMATYCZNA

# Biegi zmieniaja sie za szybko lub za pozno.

Przyczyny:
Zla regulacja linki gazu (lub rozregulowana).

# Jazda niemozliwa.

Przyczyny:
Zbyt niski poziom plynu, sworznie tarczy zabierakowej i przemiennika momentu obrotowego uszkodzone lub wypadly, awaria wewnetrzna.

# Problemowa jazda.

Przyczyny:
Zbyt niski poziom plynu, brudna miska filtra oleju.

# Nieplynna zmiana biegow

Przyczyny:
Niski poziom plynu, zbyt wysoka predkosc obrotowa.

# Slabe przyspieszenie

Przyczyny:
Uszkodzony przemiennik momentu obrotowego, rozregulowana linka gazu, zakleszczone hamulce.

 POLOSIE

# Wibracje i halas na zakretach

Przyczyny:
Zuzyte przeguby (polaczenia polosi).

# Halas podczas przyspieszania lub zmiany biegu.

Przyczyny:
Zuzyte przeguby (polaczenia polosi), zuzyty kolnierz polosi i/lub wielowypust polosi, luzne sruby polosi lub naretki

UKLAD HAMULCOWY

# Nadmierny skok pedalu hamulca.

Przyczyny:
Wyciek plynu hamulcowego, zapowietrzenie ukladu, zuzyte tylne okladziny/szczeki

# Nierowne hamowanie lub sciaganie auta na jedna strone.

Przyczyny:
Zanieczyszczone przewody, zatarty cylinderek lub zacisk, niewlasciwe i nierowne cisnienie w oponach, poluzowane mocowanie zawieszenia, rozne okladziny na kazdym kole (material).

# Pedal hamulca wydaje sie "gumowy"

Przyczyny:
Zapowietrzony uklad hamulcowy, uszkodzone uszczelki w pompie hamulcowej.

# "Szarpiacy" hamulec.

Przyczyny:
Zuzyte okladziny/klocki hamulcowe, poluzowane mocowanie zawieszenia, poluzowana okladzina na szczece tylnego hamulca.

# Nadmierna sila aby zatrzymac auto.

Przyczyny:
Zatarty cylinderek lub zacisk, niewlasciwy material cierny, zanieczyszczone przewody, okladziny cierne sie jeszcze nie ulozyly (po wymianie na nowe), nadmierne zuzycie okladzin, uszkodzone serwo (pompa wspomagania hamulcow).

ZAWIESZENIE I UKLAD KIEROWNICZY

# Nadmierny luz na kierownicy

Przyczyny:
Zuzyta przekladnia kierownicza, zuzyty przegub kulowy na drazkach kierowniczych, zuzyte tuleje na drazkach kierowniczych, niewlasciwe ustawienie zebatki (listwy zebatej), zuzyte przeguby kulowe w zawieszeniu.

# "Myszkowanie" lub sciaganie auta na jedna strone.

Przyczyny:
Zle ustawiona zbieznosc lub geometria kol, zuzyte przeguby kulowe zawieszenia lub drazkow kierowniczych, nierowne cisnienie w oponach, slabe amortyzatory, slaba lub peknieta sprezyna zawieszenia.

# Utrudnione krecenie kierownica.

Przyczyny:
Zatarta przekladnia kierownicza lub przegub kulowy drazkow, zle ustawiona geometria lub zbieznosc, niskie cisnienie w oponach, wyciek plynu we wspomaganiu, uszkodzone wspomaganie, zerwany pasek pompy wspomagania kierownicy.

# Wibracje i bicie kol

Przyczyny:
Zle wywazenie kol, uszkodzona felga lub opona, slabe amortyzatory, zuzyte lozyska kol.

# Nadmierne zuzycie opon.

Przyczyny:
Zle ustawiona geometria lub zbieznosc, slabe amortyzatory, niewlasciwe cisnienie w oponach (zbyt wysokie – opona zuzywa sie w srodku bieznika, zbyt niskie – opona zuzywa sie na bokach bieznika), niewywazone kola.

UKLAD ELEKTRYCZNY

# Mrugajace swiatla mijania lub dlugie

Przyczyny:
Uszkodzony regulator napiecia.

# Slabe swiecenie swiatel stop, mruganie swiatel stop przy wlaczonym kierunkowskazie.

Przyczyny:
Brak masy tychze swiatel.

# Wytapiajace sie przelaczniki swiatel

Przyczyny:
Zasniedziale przewody i zlaczki, zalozone zbyt mocne zarowki.

Tłumaczenie Mowad

 

.