Modyfikacje ukladu dolotowego


Modyfikaje ukladu dolotowego moga usprawnic prace naszego silnika. Modyfikacje te maja na celu zlikwidowanie zbednych oporow przeplywu powietrza. Najprostszym sposobem jest poprostu wymiana seryjnego filtra powietrza na sportowa wkladke o wiekszej przepustowosci. Innym sposobem jest wymiana seryjnej puszki z filtrem powietrza na rure z filtrem stozkowym. Poniewaz trudno jest dostac gotowy zestaw do modyfikacji dolotu musimy sami troche poglowkowac. Oczywiscie mozna zalozyc byle jaki filtr stozkowy na byle jakiej rurze, ale jezeli zalezy nam na jakims efekcie musimy wziac pod uwage dlugosc dolotu, oraz jego objetosc. O ile dlugosc dolotu mozna zmierzyc (przyjmijmy ze jest to 50cm), to z objetoscia jest juz gorzej. Gdyby dolotem byla zwykla rura z filtrem na koncu to objetosc mozna obliczyc z wzoru na objetosc walca: V=pi (RxR)h, gdzie pi=3.14, R-promien podstawy, h- wysokosc walca(dlugosc rury). Sprawa sie komplikuje gdy mamy po drodze pare zakretow tej rury, a ta rura wcale nie jest rura tylko jakas inna figura przestrzenna. I w dodatku jest jeszcze jakas puszka. Jak to obliczyc? Nie mam pojecia:) ale wiem jak to zmierzyc. Potrzebny nam bedzie kubek np.o poj 1L i woda. Zdejmujemy caly dolot, zatykamy wszystkie dziury, oprocz tej przez ktora bedziemy lac ta wode, i wlewamy rowne ilosci wody, liczac ile kubkow wody wlalismy. Jezeli weszlo np. 5 kubkow to mamy uklad o pojemnosci 5 litrow. Gdy juz mamy filtr stozkowy i znamy dlugosc dolotu pozostaje nam tylko obliczyc jaka srednice powinna miec rura ktora bedzie laczyc filtr z np.gaznikiem. Mozemy to zrobic malo matematycznie, ale jednak skutecznie, dobierajac kilka rur o tej samej dlugosci (czyli w tym przypadku 50cm) i roznej srednicy, aby sprawdzic do ktorej wejdzie 5 litrow wody.
Mozna tez to obliczyc z powyzszego wzoru: np. mamy dolot o dlugosci 50 cm i weszlo do niego 5 litrow wody.Wzor
V=pi(RxR)h
Czyli:

Z tego wynika, ze przy powyzszych parametrach powinnismy miec rure o dlugosci 50 cm i promieniu 5.65cm, czyli srednicy 11.3cm
Korzystajac z wzoru w ramce mozemy obliczyc srednice potrzebnej nam rury laczacej filtr z kolektorem.
Rura taka powinna byc gladka w srodku zeby nie wytwarzaly sie w niej turbulencje. Jezeli nie mozemy zrobic takiej rury z metalu, mozna kupic np.rynne i kolanka z pcv.

Inna wazna rzecza jest odizolowanie filtra i rury od goracego powietrza ktore panuje w komorze silnika. Mozna to zrobic np.obwijajac rure folia aluminiowa, i budujac przegrode oslaniajaca filtr powietrza. Filtr jest najlepiej umiescic w jakims zakamarku komory silnika gdzie jest najchlodniej i mozna zbudowac przegrode np. z plyt takze oklejonych folia aluminiowa. Do tego mozna jeszcze dolozyc jakas rure (np.taka harmonijke ktora jest stosowana do odprowadzania spalin w cieplownictwie), ktora bedzie doprowadzac zimne powietrze z zewnatrz komory silnika do naszej zabudowy stozka. Aby to zrobic trzeba zainstalowac jeden koniec tej rury np. w dolnej czesci zderzaka tak aby dmuchalo w nia powietrze, a drugi koniec w naszej komorze z filtrem. Lub zrobic wlot na masce i z tamtad pociagnac ta rure, jezeli bedzie taka potrzeba.

Mowad

.