Modyfikacja przepustnicy


Otoz wraz z poprawa innych podzespolow silnika (glowica, koletory) mozna takze wymienic zespol przepustnic na takie ktore maja wieksza srednice. Idealna przepustnica do tej operacji bedzie z 5-cio cylindrowego silnika Audi 2.0 lub 2.2 produkowanych pod koniec lat 80 lub poczatku 90. Ponizej przedstawiam zdjecia seryjnego zespolu przepustnic z Scirocco:


i tego z Audi:

Zwroc uwage na wielkosc drugiej przepustnicy. W Scirocco ma ona srednice 44mm a w Audi 51mm, czyli jest o ok. 16% wieksza, czego efektem jest mniejszy opor stawiany przeplywajacemu powietrzu i silnik moze go wtedy wiecej zassac. Jezeli zdecydowales sie na ta przerobke to przedstawiam cala procedure:
– Najpierw trzeba zdjac nasza oryginalna przepustnice z silnika. Zdecydowanie polecam odkrecenie calego kolektora z glowicy bo wtedy praca staje sie latwiejsza i nie ma ryzyka ze opilki metalu dostana sie do silnika.

Trzeba zdjac gumowa rure z przepustnicy (intermediate pipe), poprzez poluzowanie metalowych opasek. Teraz odlaczamy cienki wezyk ktory jest podlaczony z tylu przepustnicy (vacuum line). Odczepiamy rowniez linke gazu (trzeba zdjac metalowy zacisk) na rys. "clip". Teraz mozemy odkrecic sruby mocujace zespol przepustnic do kolektora ssacego. Gdzy juz mamy ta czesc za soba to dobrze jezeli nasze nowe przepustnice beda czyste (bo zakladam ze zakupilismy je uzywane zapewnie na szrocie). W tym celu dobrze je wlozyc na jakis czas do np. benzyny ekstrakcyjnej zeby ten tlusty czarny nalot mozna bylo bez wiekszych problemow usunac.
– Poniewaz mocowanie linki gazu w Audi rozni sie od tego w VW to z naszej starej przepustnicy odkrecamy kluczem 11 owe mocowanie. Zapewne nie bedzie chcialo zejsc bez uzycia narzedzi typu mlotek i srubokret, lub kombinerki ale to normalny objaw. Tak samo postepujemy z przepustnica Audi i po prostu podmieniamy mocowanie. Przy zdejmowaniu obu mocowan trzeba uwazac zeby nie zniszczyc gwintu bo potem nie bedzie mozna przykrecic nakretki mocujacej. Na zdjeciu jest pokazane co trzeba przelozyc (juz przelozone "Linkage".)

– Teraz bierzemy sie za kolektor, ktory jak juz wspomnialem powinien byc zdjety z silnika. Ale jesli z jakochs powodow tego nie chcesz zrobic to MUSISZ zaslepic kanaly prowadzace do silnika. Pamietaj zeby potem wyjac z tamtad wszystko co wsadziles. Jezeli mamy w planie obrobke kanalow dolotowych to mozemy ja teraz zrobic. Teraz musimy sie zaopatrzyc w uszczelke od Audi. Przykladamy ja do kolektora i przykrecamy sruby tak zeby nam nie spadala.

Oznaczamy sobie na kolektorze polozenie otworu w uszczelce (najlepiej natrasowac czyms ostrym), a potem zdejmujemy uszczelke i bierzemy sie za powiekszanie otworu w kolektorze (ja to zrobilem za pomoca kanienia szlifierskiego i wiertarki). UWAGA!!! trzeba to robic ostroznie bo sciana kolektora za mocowaniem srub zrobi nam sie bardzo cienka wiec nie wolno przesadzic z tym szlifem w glab kolektora bo sie przeszlifujemy na wylot (a wtedy to juz nowy kolektor trzeba bedzie poszukac). Trzeba po prostu zrobic lagodne przejscie z wiekszego otworu przy wlocie do mniejszego w glebi kolektora. Wykanczamy papierem sciernym. Tak powinien wygladac efekt:
Pamietaj zeby dokladnie wyczyscic kolektor z wszystkich opilkow metalu, bo to czego nie wyczyscisz ty to zostanie zassane do silnika.
– Teraz wystarczy juz zalozyc nasza przepustnice na gotowy kolektor. Trzeba wykonac czynnosci w odwrotnej kolejnosci jak przy zdejmowaniu. Gdy mamy juz wszystko podlaczone to trzeba wyregulowac linke gazu, poniewaz zespol przepustnic z Audi ma troche bardziej z tylu mechanizm z zaczepem linki i moze sie zdarzyc ze gdy zaczepisz linke przepustnica juz bedzie lekko uchylona, czyli efekt bedzie taki jakbys trzymal noge na gazie.

Zaznaczam ze powyzsza przerobka daje najlepsze efekty w nieco juz "poprawionych" silnikach (ktore takze staralem sie opisac w dziale "Tuning"). Caly koszt tej przerobki to ok 80zl (50zl za przepustnice, 8zl za uszczelke i troche drobnych na kamienie szlifierskie i papier scienrny. Ja dokonywalem przerobki posilkujac sie atrykulem z bardzo ciekawej anglojezycznej strony www.scirocco.org i z tej wlasnie strony pochodza powyzsze zdjecia.

Mowad

.