Historia Scirocco mk2


. Historia Scirocco II

Historia Scirocco II W 1976 roku konstruktorzy z fabryki Karmann'a otrzymali polecenie nr I/O 491 zaprojektowania Scirocco lat osiemdziesiątych. Miało ono spełniać dwa podstawowe kryteria: bardziej opływowy kształt oraz więcej miejsca dla pasażerów i w przestrzeni bagażowej.

Prace nad następcą Scirocco I rozpoczęły sie pod koniec 1976 roku i już w połowie 1977 roku były gotowe modele naturalnej wielkości. Następnie Giugario przedstawił swoje projekty. Według tych projektów auto nawiązywało do obecnego wyglądu Scirocco I ale było lekko zmodernizowane i miało przedłużony tył. Jednak Volkswagen zdecydował latem 1977 roku, ze wykorzysta własne projekty. Według tych projektów następca Scirocco I miał wyglądać optycznie znacznie masywniej i solidniej oraz miał nowocześniejszą linie nadwozia. Decyzja Volkswagena co do wyboru projektu była dobra gdyż auto osiągnęło duży rynkowy sukces i pozostalo w sprzedaży do roku 1992.

Następcy zawsze bazują na poprzednikach. Nie inaczej było z Scirocco II, które zadebiutowało w marcu 1981 roku. Prezentacja dla prasy odbyła sie w Nicei a premiera miała miejsce podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie.

W porównaniu do poprzednika Scirocco II miało znacznie lepszy współczynnik oporu aerodynamicznego cx=0,38 gdy jego porzednik miał współczynnik cx=0,42. Tak opływowa sylwetka seryjnie produkowanego auta była dużym osiagnieciem w latach projektowania czyli w 1977 roku. Osiagnięto to dzięki intensywnym badaniom prowadzonym przez dział projektowania w tunelu aerodynamicznym posiadanym przez VW już od 1965 roku.

Scirocco II nie miało tylu ostrych krawędzi co jego poprzednik i część karoserii miala pozaokrąglane kształty. Aby auto miało jak najmniejszy opór powietrza kliny zostały mocniej zaakcentowane , przód byl płaski a tył wysoki. Te modyfikacje wpłynęły także na sterownośc tylnej osi. Jej stabilizacja wzrosła o 60%. Aby osiągnąć ten wynik inżynierowie użyli pewnego triku i zamontowali na tylnej klapie, na szybie spojler. Spojler pełnił też dodatkową funkcje – chronił tylną szybę przed zabrudzeniem.

Scirocco II było jednym z pierwszych aut, w którym zrezygnowano ze standardowych rynienek odprowadzających wodę deszczową. Zamiast rynienek zamontowano gumowe krawędzie i specjalne uszczelki w drzwiach , które zapewniały razem z uszczelkami na dachu, ze przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu pasażer nie będzie zmoczony sciekającą wodą deszczową.

Inna korzyścią nowego nadwozia była znacznie lepsza ekonomia wnętrza. Dzięki zaokrąglonym kształtom i zastosowaniu osłon we wnękach uzyskano znaczną przestrzeń na szerokość. (chodzi o profilowane boczki z tyłu) Została także zwiększona przestrzeń nad głowami jednak na tylnej kanapie pasażerowie mogliby zyskać wiecej. Mimo takiej samej wielkości komory silnika i pozostawieniu koła zapasowego w pełnym wymiarze zwiększyła sie przestrzeń bagażowa. Scirocco II urosło o 165mm, bagażnik urósł ale tylko o 47 litrów.

Scirocco II ciągle zaskakiwało nowinkami. Jako pierwsze auto marki VW bylo seryjnie wyposażone w przednią szybę ze szkła wielowarstwowego.

Dzięki dobremu współczynnikowi oporu aerodynamicznego i skrzyni biegów z długim przełożeniem 5 biegu spalanie zmalało a wzrosła prędkość maksymalna do 190km/h.

Fakt, że nowy model jest tańszy od poprzedniego ma miejsce bardzo rzadko. Scirocco II nie było wyjątkiem, było droższe od poprzednika o okolo 10% ale nie wpływało to negatywnie na sprzedaż, która znacznie wzrosła. Fabryka nie była w stanie produkować aut tak szybko jak klienci je zamawiali. Wzrosła także liczba kobiet kupujących Scirocco II do 20% ogółu.

W sierpniu 1982 roku w Scirocco zaczęto montować silnik 1,8l (JJ 112KM). Silnik miał 2KM więcej niż silnik 1,6 (EG 110KM) znany z pierwszego modelu.

Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1983r Volkswagen przedstawił prototyp Scirocco z silnikiem 16V. Pierwsze auta z takim silnikiem zaczęto produkować w 1985 roku. Auto z silnikiem 16V można było kupić w wersji 139KM bez katalizatora lub w wersji 129KM z katalizatorem. W niektórych krajach , np. w Szwajcarii, dostępne były modele tylko z katalizatorem. Auto z silnikiem JJ 112KM osiagało prędkość 100km/h w 9,3s, auto z silnikiem 129KM w 8,8s a auto z silnikiem 139KM w 8s. Wcześniej Scirocco I z silnikiem EG 110KM osiągało prędkość 100km/h w 8,8s. Było to 0,5s szybciej niż w modelu Scirocco II a to z powodu masy większej o 100kg nowego modelu.

10 września 1992r. zakończono produkcje Scirocco II po wypuszczeniu na rynek 291 497 sztuk. Po 18 latach produkcji Scirocco świat ujrzało 979 606 aut. Następca Scirocco II – Corrado weszło na rynek w 1988r.