Hamulce tarczowe z tyłu


Jakiś czas temu wymieniłem przednie hamulce, teraz nadszedł czas na zmiany na tylnej osi. Wymieniłem bębny 180mm z mojego 8v na lepsze tylne tarcze hamulcowe od 16v o średnicy 225mm. Znalazłem te tarcze 16v na szrocie, kupiłem tam kompletną tylną oś (belkę). Tak przygotowany mogłem zabrać się za wymianę bębnów na tarcze. Pomagał mi przy tym mój kolega Brian Wagner.

Lewarek najlepiej podstaw na wysokości środka belki, jest to najbezpieczniejsze miejsce pod każdą osią. Zdejmij koła z samochodu, a następnie delikatnie zdejmij kapsel ochronny i usuń klin zabezpieczający, który przytrzymuje pierścień, usuń nakrętkę 16mm i podkładkę. Następnie chwyć bęben i delikatnie pociągnij go, aż przednia oprawa łożyska zejdzie i zdejmij bęben.
Odłącz sztywną linkę hamulcowa
Następnie odkręć cztery śruby trzymające tył piasty na tylnej osi
Wyczyść mocowanie na tylnej osi (używając drucianej szczotki, aby usunąć wierzchnią warstwę rdzy) i pomaluj powierzchnię farbą antykorozyjną
To zdjęcie wyjaśnia powód zmiany mocowania bębna (po prawej) na mocowanie hamulca tarczowego (po lewej) dodatkowe 2 dziury w piaście mają trzymać zaciski.
Połóż bęben na ziemi, zdejmij linkę hamulca ręcznego, wsuń jakieś narzędzie, by trzymać dźwignie hamulca na miejscu i wysuń końcówkę. Następne co potrzebujemy to rozłączyć linki hamulca ręcznego.
Zdejmij osłonę hamulca ręcznego (ja osobiście wolę więcej przestrzeni, by pracować więc usunąłem siedzenie pasażera z samochodu.) Odkręć nakrętki widoczne na zdjęciu.
Usuń wszystkie nakrętki w razie potrzeby użyj dodatkowego klucza aby zakontrować nakrętki oraz np szczypiec aby przytrzymac końcówkę linki podczas odkręcania. Wejdź pod samochod i wyciągnij linkę hamulcowa.
Jedyny problem w tej zamianie powstał podczas wymiany linki pod belką, to zdjęcie pokazuje miejsce pierwszej gumowej linki, którą trzeba rozłączyć (ja ją zastąpiłem przy pomocy podwójnej obejmy i zakończyłem nierdzewną linką) później wyprostowałem linkę ( bądź ostrożny nie złóż jej…)
Jak już zastąpiłeś gumową linkę hamulca przy pomocy nierdzewnej stalowej, zobacz na zdjęciu jak powinna zostać poprowadzona dalej.
Aby zapobiec tarciu metalowych przewodów hamulcowych o belkę użyłem gumowego przewodu paliwowego, na zdjęciu widac miejsce montażu osłonek.
Dodatkowo aby zapobiec poruszaniu się przewodu przypiąłem go taśmami spinającymi jak na zdjęciu.
Zamontuj zakończenie zacisku na górze belki przytrzymującego przewód. Zrobione. Następnie zamontuj płytę tylna przez piastę osi i śrubie do osi. (konstrukcja nie daje możliwosci założęnia jej odwrotnie), następnie ponownie zamotuj osłone przeciw kurzowa dla łozyska.
Włóż zacisk w imadło i przykręć metalowy przewód hamulcowy.
(nie moge znaleźć polskiego odpowiednika tej częśći) ale chodzi o to aby ją włozyć w imadło rozłożyć w środku wyczyścić i nasmarowac oraz złozyć w calość.
Aby wbić tuleję można zastosować kilka metod, ja użyłem długiej śruby i delikanie dookoła pukałem młotkiem, by tuleja weszła na miejsce
To zdjęcie pokazuje jak głęboko wbić tuleje. Jeśli zaważysz, że jest nadal przestrzeń pod nią a końcową krawędzią , gdzie to powinna osiąść, kontynuuj prace aż wbijesz ją do końca.
Następnie zabierz się za drugą strone tarczy i zrób to samo
Jak juz sie uporasz z tuleją nasmaruj wszystko.
Włóż łożysko na miejsce i zabezpiecz uszczelką.
Załóż teraz tarcze na miejsce oraz zabezpieczenie i włóz klin. Posmaruj wszystko smarem i załóż kapsel ochronny.
Przykręć tarczę ochronną załóż zacisk i przykręć go do piasty
Zamontuj nowe klocki – pamiętaj o zwolnieniu spinek zaciskowych
Teraz załóż linkę hamulca recznego …
… tak aby kulka kończąca linkę oparła sie i zablokowała na miejscu.
Wszystko gotowe, przymocuj teraz tylko linkę hamulca ręcznego do belki.
Tak powinno to wyglądać po zakończeniu pracy. Teraz zabierz się za druga strone i zrób dokładnie to samo.

Pamiętaj aby wyregulować hamulec ręczny oraz odpowietrzyć układ i najlepiej zalać świeży płyn hamulcowy do całego układu. Hamulce mogą słabo hamować przez kilkadziesiąt pierwszych kilometrów ponieważ zarówno tarcze jak i klocki muszą ułożyć się. Pamietaj o tym podczas zaciągania hamulca ręcznego i pozostawienia tak auta!

© Copyright Patrick Bureau, tlumaczenie Ruda.

.