Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
- obar
- Fanatyk
- Posty: 4496
- Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 5123300
- Lokalizacja: Słupsk
Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Jak zapewne większość wie znalazłem jakiś czas temu alternatywę kolektora wydechowego dla silnika 16V. Kolektor z forda mondeo 1.8 16V
taki jak na tym linku:
http://allegro.pl/kolektor-wydechowy-mo ... 89550.html
po obcięciu oryginalnej flanszy pasuje rozstawem w wyjścia z głowicy VW 16v. Po niewielkich przeróbkach i wspawaniu odpowiednich flansz pasuje idealnie.
Jednak z racji tego, że jest to dobre rozwiązanie tylko na wydech krótkie 4w1 zacząłem grzebać nieco dalej i znalazłem coś ciekawszego.
Kolektor z Mazdy 6 2.0 16V po takiej samej operacji jak z kolektorem od mondeo tak samo pasuje w kanały w głowicy, ale są pewne istotne różnice, o których powiem potem.
Tak to cudo wygląda:
Obcięcie tak dużej flanszy najlepiej podzielić na etapy, no chyba, że ktoś ma kątówkę na ogromne tarcze to zrobi to za jednym cięciem.
Po obcięciu i przymiarce:
Jak widać kolektor pasuje ładnie w otwory kanały wydechowe, jest lekko wyprofilowany w stronę tunelu w podłodze, więc nie trzeba spawać jakichś mega zygzaków. Także już po obcięciu jest lepiej wyprowadzony pod kątem do głowicy, ponieważ kolektor z mondeo wychodzi bardziej prostopadle (aczkolwiek da się to odpowiednio przyciąć) a co za tym idzie- lepiej pasuje pomiędzy magiel a półośkę.
Druga sprawa to kanały. Rury to ta sama średnica co w mondeo, ale już dalsza część jest prawidłowo od siebie oddzielona (jak widać na zdjęciu) czyli wewnętrzne kanały oddzielone od zewnętrznych i końcowa średnica to 56mm, czyli można zrobić od razu gruby przelot 60mm (56mm wewnętrznej) lub pobawić się dalej i do tego dospawać dwururkę i puścić głębiej w kanał, bez potrzeby zmniejszania średnicy na każdej rurze.
Nie sprawdzałem dalszej części tego wydechu, ale myślę, że nawet samą flanszę z mazdy można by wykorzystać w celu połączenia kolektora z resztą wydechu, ponieważ jest to elastyczne połączenie (na sprężynach).
Może się komuś przyda taka modyfikacja.
W tym miesiącu postaram się zrobić na gotowo jeden taki kolektor i zobaczę jak to wyjdzie. Jak będzie większe zapotrzebowanie to mogę się podjąć dorobienia odpowiednich flansz i zespawania tego w całość.
A koszt samego kolektora jest podobny jak tych z mondeo. Można je nabyć w okolicach 30-80zł, choć są fantaści, którzy sprzedają je za 300zł...
taki jak na tym linku:
http://allegro.pl/kolektor-wydechowy-mo ... 89550.html
po obcięciu oryginalnej flanszy pasuje rozstawem w wyjścia z głowicy VW 16v. Po niewielkich przeróbkach i wspawaniu odpowiednich flansz pasuje idealnie.
Jednak z racji tego, że jest to dobre rozwiązanie tylko na wydech krótkie 4w1 zacząłem grzebać nieco dalej i znalazłem coś ciekawszego.
Kolektor z Mazdy 6 2.0 16V po takiej samej operacji jak z kolektorem od mondeo tak samo pasuje w kanały w głowicy, ale są pewne istotne różnice, o których powiem potem.
Tak to cudo wygląda:
Obcięcie tak dużej flanszy najlepiej podzielić na etapy, no chyba, że ktoś ma kątówkę na ogromne tarcze to zrobi to za jednym cięciem.
Po obcięciu i przymiarce:
Jak widać kolektor pasuje ładnie w otwory kanały wydechowe, jest lekko wyprofilowany w stronę tunelu w podłodze, więc nie trzeba spawać jakichś mega zygzaków. Także już po obcięciu jest lepiej wyprowadzony pod kątem do głowicy, ponieważ kolektor z mondeo wychodzi bardziej prostopadle (aczkolwiek da się to odpowiednio przyciąć) a co za tym idzie- lepiej pasuje pomiędzy magiel a półośkę.
Druga sprawa to kanały. Rury to ta sama średnica co w mondeo, ale już dalsza część jest prawidłowo od siebie oddzielona (jak widać na zdjęciu) czyli wewnętrzne kanały oddzielone od zewnętrznych i końcowa średnica to 56mm, czyli można zrobić od razu gruby przelot 60mm (56mm wewnętrznej) lub pobawić się dalej i do tego dospawać dwururkę i puścić głębiej w kanał, bez potrzeby zmniejszania średnicy na każdej rurze.
Nie sprawdzałem dalszej części tego wydechu, ale myślę, że nawet samą flanszę z mazdy można by wykorzystać w celu połączenia kolektora z resztą wydechu, ponieważ jest to elastyczne połączenie (na sprężynach).
Może się komuś przyda taka modyfikacja.
W tym miesiącu postaram się zrobić na gotowo jeden taki kolektor i zobaczę jak to wyjdzie. Jak będzie większe zapotrzebowanie to mogę się podjąć dorobienia odpowiednich flansz i zespawania tego w całość.
A koszt samego kolektora jest podobny jak tych z mondeo. Można je nabyć w okolicach 30-80zł, choć są fantaści, którzy sprzedają je za 300zł...
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
- Siemens
- Początkujący
- Posty: 132
- Rejestracja: 15 mar 2010, 15:49
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 3698328
- Lokalizacja: Łódź
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Ciekawe jakie efekty w mocy silnika przy tym kolektorze z mazdy, bo nie nadaje sie on do wydechu projektowanego pod efekt falowy (wyciąganie spalin z cylindra).
Jego budowa to 1-2 i 3-4 co przy kolejności zapłonu 1-3-4-2 powoduje ze cylindry dmuchają sobie w kanał nawzajem: 3 dmucha zaraz 4 co powoduje wzrost ciśnienia zamiast jego spadek i podobnie 2 dmucha pierwszemu.
Nie bez powodu większość kolektorów 4-2-1 projektuje się w układzie 1-4 i 2-3 tak aby cylindry nie pchały z się z wydechem sobie w paradę (tak jak np w DXie)
Powyższe rozważanie nie dotyczy baranów postaci 4-1 które projektuje sie od razu na efekt falowy (najczęściej 1/4 lub 1/8 fali stojącej).
Jego budowa to 1-2 i 3-4 co przy kolejności zapłonu 1-3-4-2 powoduje ze cylindry dmuchają sobie w kanał nawzajem: 3 dmucha zaraz 4 co powoduje wzrost ciśnienia zamiast jego spadek i podobnie 2 dmucha pierwszemu.
Nie bez powodu większość kolektorów 4-2-1 projektuje się w układzie 1-4 i 2-3 tak aby cylindry nie pchały z się z wydechem sobie w paradę (tak jak np w DXie)
Powyższe rozważanie nie dotyczy baranów postaci 4-1 które projektuje sie od razu na efekt falowy (najczęściej 1/4 lub 1/8 fali stojącej).
- obar
- Fanatyk
- Posty: 4496
- Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 5123300
- Lokalizacja: Słupsk
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
No właśnie zauważ (z resztą wspomniałem o tym), że cylindry 1 i 4 są oddzielone od 2 i 3, czyli można zrobić prawidłowe 4/2/1 na takim kolektorze. Widać to na jednej z fotek. Nie wiem jak jest rozwiązana dalsza część wydechu w maździe i czy dalej jest jakaś dwururka. Poza tym falowo i tak nie zaprojektujesz wydechu w pełnym zakresie obrotów. Albo "spasowana" góra, albo dół. Reszta i tak będzie pracować dynamicznie.Siemens pisze:Jego budowa to 1-2 i 3-4 co przy kolejności zapłonu 1-3-4-2 powoduje ze cylindry dmuchają sobie w kanał nawzajem: 3 dmucha zaraz 4 co powoduje wzrost ciśnienia zamiast jego spadek i podobnie 2 dmucha pierwszemu.
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
- Siemens
- Początkujący
- Posty: 132
- Rejestracja: 15 mar 2010, 15:49
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 3698328
- Lokalizacja: Łódź
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Efektu falowego nie oblicza sie dla pasma tylko dla konkretnych obrotów po tym jak juz silnik masz zmodowany
Ten kolektor wg mnie jest nic niewart bo i tak trzeba go przerabiać, to osobiście wolę bawić się w liczenie długości i zrobienie baranów ale to tylko moje zdanie
Ten kolektor wg mnie jest nic niewart bo i tak trzeba go przerabiać, to osobiście wolę bawić się w liczenie długości i zrobienie baranów ale to tylko moje zdanie
Cała sztuka w tym, że w prawidłowym kolektorze masz przecież 1-4 i 2-3 wiec zupełnie odwrotnie, skoro i tak trzeba go przerabiać to już lepiej od razu robić cały odpowiedni na nowo bo praca w sumie identyczna...obar pisze:No właśnie zauważ (z resztą wspomniałem o tym), że cylindry 1 i 4 są oddzielone od 2 i 3, czyli można zrobić prawidłowe 4/2/1 na takim kolektorze. Widać to na jednej z fotek. Nie wiem jak jest rozwiązana dalsza część wydechu w maździe i czy dalej jest jakaś dwururka. Poza tym falowo i tak nie zaprojektujesz wydechu w pełnym zakresie obrotów. Albo "spasowana" góra, albo dół. Reszta i tak będzie pracować dynamicznie.Siemens pisze:Jego budowa to 1-2 i 3-4 co przy kolejności zapłonu 1-3-4-2 powoduje ze cylindry dmuchają sobie w kanał nawzajem: 3 dmucha zaraz 4 co powoduje wzrost ciśnienia zamiast jego spadek i podobnie 2 dmucha pierwszemu.
- Sławek
- Maniak
- Posty: 1552
- Rejestracja: 30 lis 2007, 20:44
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 6229661
- Lokalizacja: Kraśnik Lub.
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Czy tylko ja nie widze dlaczego , jak twierdzi kolega Siemens ten kolektor ma odwrotna budowe???
- Siemens
- Początkujący
- Posty: 132
- Rejestracja: 15 mar 2010, 15:49
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 3698328
- Lokalizacja: Łódź
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
tak wygląda poprawny kolektor 4-2-1:
http://img21.otofotki.pl/obrazki/zn279_ ... -HONDA.jpg
Jak widać, kanały z 1 i 4 cylindra łączą się w jeden kanał, podobnie z 2i 3 cylindra łączą się w jeden kanał.
Bardziej łopatologicznie się już nie da
http://img21.otofotki.pl/obrazki/zn279_ ... -HONDA.jpg
Jak widać, kanały z 1 i 4 cylindra łączą się w jeden kanał, podobnie z 2i 3 cylindra łączą się w jeden kanał.
Bardziej łopatologicznie się już nie da
- Sławek
- Maniak
- Posty: 1552
- Rejestracja: 30 lis 2007, 20:44
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 6229661
- Lokalizacja: Kraśnik Lub.
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Tak wiec bogatszy o wiedze jak wyglada kolektor wydechowy do rzeczy:Siemens pisze:Jego budowa to 1-2 i 3-4 co przy kolejności zapłonu 1-3-4-2 powoduje ze cylindry dmuchają sobie w kanał nawzajem:
Ewidentnie widac na zdjeciach i po raz kolejny obar napisał ci jaka jest kolejnosc łaczenia kanałów w tym kolektorze: 1:4, 2:3.
Nie wyobrazam sobie zeby mazda była tak uboga w wiedze by zastosowac taka kolejnosc jak napisałes. Mogło by to oczywiscie wynikac z kolejnosci zapłonu mieszanki paliwowej na poszczególnych kanałach ale tutaj pojawia sie kolejny problem: Jak rozkładały by sie siły tnace działajece na wał korbowy, elementy korbowe, tłokowe itp. a no "nijak".
Pisałes o falowym działania wydechu. I tu pojawia sie kolejny problem: Zalezy jak charakteryzujesz prace swojego silnika, ustawienie zapłonu, moment zamkniecia zaworu ssacego , i otwarcia wydechowego, Wtedy dobierasz układ wydechowy.
Z tego co czytam wnioskuje ze moc uzyskasz tylko po przejsciu w długie 2. A co z zakresem obrotów? Jezeli osobiscie chce zwiekszyc zakres momentu obrotowego na nizszych obrotach??? Czy wtedy tez jak napisałes tak bardzoi wazna jest falowa praca układu??
- Kamil
- Kapitan Bomba
- Posty: 2832
- Rejestracja: 08 paź 2007, 20:15
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 5363528
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
A ja wam powiem tak... formalnie to jest niby 4-2-1, ale w praktyce nie różni się od 4-1, bo jak długa jest ta przegroda pomiędzy łączącymi się "dwójkami"? 5 cm czy to tylko tak na zdjęciu wygląda?
Różnica tylko taka, że runnery są trochę dłuższe, ale dalej w praktyce moim zdaniem będzie to samo . No ale plus taki, że jest kolejna alternatywa na szrocie .
Różnica tylko taka, że runnery są trochę dłuższe, ale dalej w praktyce moim zdaniem będzie to samo . No ale plus taki, że jest kolejna alternatywa na szrocie .
Old Volkswagens never die, they just get lower.
- Siemens
- Początkujący
- Posty: 132
- Rejestracja: 15 mar 2010, 15:49
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 3698328
- Lokalizacja: Łódź
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Po dokładnej analizie fotek widzę że przegroda faktycznie odgranicza 1 i 4 od 2 i 4 więc zwracam honor. Swoja drogą stosowanie 1i2 oraz 3 i 4 wcale nie jest głupie, jeśli chodzi o wygładzenie krzywej momentu obrotowego. Stosuje podobny patent się przy silnikach 6 cyl łącząc pierwsze trzy i drugie trzy cylindry w dwie grupy.
Efekt falowy liczy się dla konkretnej wartości obrotów, stad stosowanie baranów w aucie do jazdy na co dzień mija się z celem. Dla szerokiego zakresu obrotów liczy się przekrój rur wydechowych dla efektu dynamicznego wypuszczania gazów wylotowych.
Połączenie jak widać na obrazku, czy podobnych "portkach" w innych autach z przegrodą nie wyklucza efektu falowego, jeśli w połączeniu z obu stron jest przegroda i jest to częściowo szczelne (przy ciśnieniach i prędkościach spalin niewielkie nieszczelności nie mają wpływu).
Na początek podstawowe informacje można poczytać choćby tutaj: http://grabowski.com.pl/wydechy/
Na początku już napisałem, że wydech liczysz i dobierasz pod silnik po modach jakie masz zamiar wykonać
Efekt falowy liczy się dla konkretnej wartości obrotów, stad stosowanie baranów w aucie do jazdy na co dzień mija się z celem. Dla szerokiego zakresu obrotów liczy się przekrój rur wydechowych dla efektu dynamicznego wypuszczania gazów wylotowych.
Połączenie jak widać na obrazku, czy podobnych "portkach" w innych autach z przegrodą nie wyklucza efektu falowego, jeśli w połączeniu z obu stron jest przegroda i jest to częściowo szczelne (przy ciśnieniach i prędkościach spalin niewielkie nieszczelności nie mają wpływu).
Na początek podstawowe informacje można poczytać choćby tutaj: http://grabowski.com.pl/wydechy/
Co do sił działających na układ korbowy - to chyba nie jest aż taki problem zbudować taki wał i korbowody, skoro istnieją silniki o nieparzystej liczbie cylindrówSławek pisze:Tak wiec bogatszy o wiedze jak wyglada kolektor wydechowy do rzeczy:Siemens pisze:Jego budowa to 1-2 i 3-4 co przy kolejności zapłonu 1-3-4-2 powoduje ze cylindry dmuchają sobie w kanał nawzajem:
Ewidentnie widac na zdjeciach i po raz kolejny obar napisał ci jaka jest kolejnosc łaczenia kanałów w tym kolektorze: 1:4, 2:3.
Nie wyobrazam sobie zeby mazda była tak uboga w wiedze by zastosowac taka kolejnosc jak napisałes. Mogło by to oczywiscie wynikac z kolejnosci zapłonu mieszanki paliwowej na poszczególnych kanałach ale tutaj pojawia sie kolejny problem: Jak rozkładały by sie siły tnace działajece na wał korbowy, elementy korbowe, tłokowe itp. a no "nijak".
Pisałes o falowym działania wydechu. I tu pojawia sie kolejny problem: Zalezy jak charakteryzujesz prace swojego silnika, ustawienie zapłonu, moment zamkniecia zaworu ssacego , i otwarcia wydechowego, Wtedy dobierasz układ wydechowy.
Z tego co czytam wnioskuje ze moc uzyskasz tylko po przejsciu w długie 2. A co z zakresem obrotów? Jezeli osobiscie chce zwiekszyc zakres momentu obrotowego na nizszych obrotach??? Czy wtedy tez jak napisałes tak bardzoi wazna jest falowa praca układu??
Na początku już napisałem, że wydech liczysz i dobierasz pod silnik po modach jakie masz zamiar wykonać
- Mowad
- Fanatyk
- Posty: 2422
- Rejestracja: 03 gru 2007, 18:21
- Model: Scirocco II
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Kurde ja na zdjeciach widze ze sie to laczy jednak 1+4 i 2+3, wiec albo mamy inne zdjecia albo ktorys z nas zle patrzy
-------------------><-------------------
Nasza Scala na forum i w TV - Teleekspress 2010, TVN Turbo 2012, TVN Turbo 2013
Nasza Scala na forum i w TV - Teleekspress 2010, TVN Turbo 2012, TVN Turbo 2013
- Sławek
- Maniak
- Posty: 1552
- Rejestracja: 30 lis 2007, 20:44
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 6229661
- Lokalizacja: Kraśnik Lub.
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Powołujac sie juz na siły, nie miałem na mysli wytrzymałosci materiału bo przy dzisiejszej technologi to zaden problem wyprodukowac materiał który przetrwałby porzadne obciązenia przez dobre kilka lat.Siemens pisze:Co do sił działających na układ korbowy - to chyba nie jest aż taki problem zbudować taki wał i korbowody, skoro istnieją silniki o nieparzystej liczbie cylindrów
Siły działajace na wał korbowy to nie tylko siła powstała w skutek spalania gazów ale takze siła bezwładnosci ktorej nie docenił juz nie jeden "kierowca", z racji przeciwnego kierunku do wyzej wspomnianej siły w ruchu obrotowym (bo juz ten etap opisuje) powoduje dosc duze drgania ( oczywiscie zmienne w kazdej fazie) do czesciowego ich niwelowania stosuje sie układy zapłonu o których pisalismy wczesniej.
W nowszych rozwiazaniach popularnie "niechciane" przez wszystkich tuningowców wałki balansujace.
- obar
- Fanatyk
- Posty: 4496
- Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 5123300
- Lokalizacja: Słupsk
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Tam jest ok 10cm przegrody i może mało, ale ważniejszy jest całkowity przekrój na wylocie, który już jest sporo większy niż w kolektorze od mondeo. Mysle, że przy odpowiednim modzie można dorobić do niego resztę 2 i dalej 1.Kamil pisze:A ja wam powiem tak... formalnie to jest niby 4-2-1, ale w praktyce nie różni się od 4-1, bo jak długa jest ta przegroda pomiędzy łączącymi się "dwójkami"? 5 cm czy to tylko tak na zdjęciu wygląda?
Różnica tylko taka, że runnery są trochę dłuższe, ale dalej w praktyce moim zdaniem będzie to samo . No ale plus taki, że jest kolejna alternatywa na szrocie .
Czytałem już to i w sumie teoretycznie najlepiej puścić cztery osobne rury z każdego cylindra, ale czy to ktoś kiedyś próbował? Bo teorie teoriami, a ja wolę praktykę. . Może kiedyś z nudów pokuszę się o taki mod. Tylko pytanie, gdzie sobie potem wsadzić sondę lambada .Siemens pisze:Na początek podstawowe informacje można poczytać choćby tutaj: http://grabowski.com.pl/wydechy/
Jak już wcześniej pisałem efektu falowego i tak i tak (niezależnie czy to seria czy modzony silnik) nie da się w żaden sposób uzyskać w pełnym zakresie obrotów. Z resztą w tym artykule jest wszystko opisane dlaczego.
A i jeszcze jedno:
Koszt kolektora plus flansze i własna robota spawania to ok 100zł. Wątpię, żebyś to taniej zrobił , a różnica efektu nie będzie aż tak duża, a chodzi o to, żeby jak najniższym kosztem zrobić alternatywnie dobry kolektor rurowy do 16V. Warto choćby dla samej wagi, bo żeliwniak waży przynajmniej dwa razy tyle.Siemens pisze: skoro i tak trzeba go przerabiać to już lepiej od razu robić cały odpowiedni na nowo bo praca w sumie identyczna...
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
- Mowad
- Fanatyk
- Posty: 2422
- Rejestracja: 03 gru 2007, 18:21
- Model: Scirocco II
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Obar - a mozesz sie odniesc ostateczne rozwiazujac ta zagadke, ktore kanaly sie ze soba lacza?
-------------------><-------------------
Nasza Scala na forum i w TV - Teleekspress 2010, TVN Turbo 2012, TVN Turbo 2013
Nasza Scala na forum i w TV - Teleekspress 2010, TVN Turbo 2012, TVN Turbo 2013
- obar
- Fanatyk
- Posty: 4496
- Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
- Model: Scirocco II
- Numer GG: 5123300
- Lokalizacja: Słupsk
Re: Kolektor wydechowy 16V modyfikacje/home made
Pierwszy z czwartym i drugi z trzecim. Jest to dosyć ładnie pokazane na zdjęciu z boku z głowicą, bo widać, które rury idą "nad", a które "pod" przegrodą (fota od strony wylotu).
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!
Szeroki MKII 2.0 16V