Witam,
tak jak obiecałem pare lat temu
przedstawie wam dziś wersje kabrio i nie tylko
1. Bieber
chyba obecnie najbardziej znana przebudowa, która nawet w POlsce doczekała się kilku egzemplarze. Firma Bieber mieszcząca się w miejscowości Borken w NIemczech oprócz licznych samochodów typu, Garbus, Golf2, Kadett D, Seat Ibiza itp. przebudowywała również Scirocco 1 i Scirocco 2 na kabrio. Oto jak wyglądają :
MK 1
Mk2
Należy zauważyć , że była to najtańsza przebudowa scirocco na kabrio i z tego powodu jest również najbardziej powszechna, poniżej oryginalny cennik
:
Jak widać, w przypadku scirocco 1 przebudowa kosztowała ok. 1/3 samochodu a w przypadku scirocco 2 1/4 lub 1/5 w zależności od wersji pierwotnej.
Co ciekawe były również dwie opcje. Można było zakupić sam Bodykit z instrukcją i przebudować sobie auto samemu i potem kombinować z niemieckim TUV albo można było zlecić przebudowę firmie Bieber, która normalnie przebudowywała auto w tydzień, ale jak mówi reklama istniała również możliwość przebudowy w jeden dzień wraz z odbiorem przez TUV !!! Dziś nie do pomyślenia !
Z powodu możliwości kupna samego Bodykitu nie ma dokłądnych informacji ile sztuk zostało przebudowanych. Szacuje się że całość MK1 i MK2 nie przekroczyła 100 sztuk, przy czym tak naprawdę 80 % to dwójki !
2. Hornstein
również niemiecka firma z tej samej epoki, która też już nie istnieje. Według wielu najładaniejsza przebudowa i również najdroższa. W porównaniu do firmy Bieber, w firmie Hornstein nie można było kupić Bodykitu tylko wykonać przebudowę firmowo, kolejną różnicą jest iż Hornstein skoncentrował się wyłącznie na scirocco 2.
A oto kilka fotek :
różinice między SC2 Bieber a SC2 Hornstein to :
1. Bieber jest tak naprawdę tylko dwumiejscowy, ponieważ dach się składa pionow na tylne siedzenie, przypadku Hornsteina składa się na tylną klape i dzięki temu są cztery miejsca siedzące.
2. Hornstein nie posiada zawiasów na tylnej klapie i klapa jak i cały tył jestbardziej zaokrąglony
3. Dach w Hornsteinei posiada również boczne szybki. Reszta , jeżeli chodzi o wzmocnienia itp. praktycznie się nie różni.
Z powodu tych zalet oraz faktu że przebudowa Hornsteina kosztowała prawie drugie Scirocco, została przebudowana tylko garstka aut, Szacuje się że ok. 25 sztuk. Hornstein był również jakościowo najlepiej wykonany.
3. Speedstar
Podobnie jak Hornstein firma koncentrowała się tylko na scirocco 2 i podobnie jak dwie powyższe firmy już nie istnieje.
Oto oficjalny katalog do wglądu :
Od swojej konkurencji projekt różnił się kompletnie, charakterystyczne dla tej konstrukcji jest zupełnie inna konstrukcja dachu, która w momencie rozłożenia chowana jet pod pokrowiec. Oprócz tego tylna nakładka przypominająca kabriolety ze stajni Ferarri. Jak widać w koszt przebudowy był wyższy od Biebera ale niższy od Hornsteina. Szacuje się że zostało przebudowanych 30-40 samochodów, przy czym na dzień dzisiejszy znanych jest zaledwie 10-15 sztuk.
Może też dlatego że niektóre egzemplarze tak kończą :
był plan aby odkupić ten samochód od pana ze szrotu, ale ten niestety nie chciał się zgodzić...
4. Ostermann-Germer
Bardzo nietypowe kabrio i tm samym bardzo rzadko spotykane. Tak rzadko że aż trudno o zdjęcia. Firma Ostermann przebudowywała zarówno scirocco 1 jak i 2, charakterystyczne dla tej konstrukcji jest budowa czy też osadzenie dachu jak w Golfach 1 kabrio, czyli tak naprawde dach kończy się wraz z końcem tylnej klapy. Dla wielu najbrzydsze kabrio ze wszystkich i chyba dlatego i tak mało zostało wykonanych...mówi się dosłownie o kilku sztukach.
Auto jest tak rzadkie, że niestety posiadam tylko zdjęcia dwójki bardzo kiepskiej jakości oraz skan reklamy firmy
Jedynke widziałem kiedyś na żywo, ale nie mogę znaleźć zdjęć a w necie również nic nie ma
Oprócz pełnych kabrioletów był jeszcze szereg innych ciekawych i zarówno rzadkich przebudów
1. Scirocco Targa
Niektórzy z was mieli okazję zobaczyć ten ciekawy egzemplarz na żywo a nawet w nim siedzieć
Jest to prototyp wykonany przez Karmana na zlecenie VW. Niestety projekt nie został zaakceptowany a szkoda, ponieważ zastosowano bardzo ciekawe rozwiązania jak chociaż by unoszący się dach podczas otwierania drzwi (system linek) co miało ułatwić wsiadanie i wysiadanie.
Jest to jeden jedyny egzemplarz i stoi w muzeum Volkwagena w Wolfsburgu.
2. Wambach Rocco
kolejną ciekawostką jest tzw. Wambach Targa, oficjalnie nazwany przez firmę Wambach po prostu Rocco. Tył zaprojektowany kompletnie od podstaw. Najbardziej skomplikowana przebudowa ze wszystkich. Prototyp na zdjęciach pochodzi z 1985 roku. Pan Wambach planował sprzedaż na poziomie ok. 20 aut rocznie.
Konstrukcja była typowo dwuosobowa, za przednimi siedzeniami była ścianka z blachy, przez co bagażnik posiadał prawie 1,2 m głębokości i był olbrzymi. Dach wpinało się od góry na zatrzaski.
Głównie planowana była sprzedaż nowych gotowych aut, koszt takiego Rocco, to prawie 50.000 Marek niemieckich!! Istniała również możliwość oddania swojego auta, ale mogło one mieć maksymalnie dwa lata i musiało być koniecznie bezwypadkowe.
Pomysł chyba nie wypalił, ale na pewno był za drogi i tym samym powstały tylko dwa widoczne egzemplarze z czego wiadomo tylko że czarny jest w prywatnych rękach i stał swojego czasu w Berlinie w muzeum jako eksponat, ale jak dopytywałem, będąc w tym muzeum , właściciel już go jakiś czas temu zabrał, a nazwiska nie chcieli mi zdradzić..
3. Scirocco Safari
kolejną ciekawostką jest Scirocco Safari. Zaprojektowane przez firmę w Kolonii o nazwie Britax. Przebudowa dotyczyła wyłącznie scirocco 1. Firma instalowała panoramiczny dach skórzany, który można było otworzyć na całą długość samochodu. Według informacji zbudowana tylko 7 sztuk takiego auta.
Auto niby bardzo rzadkie, ale sam osobiście widziałem dwa egzemplarze na sprzedaż, o kwotę nie pytajcie..
Pozdrowienia