wszystko o... CARAUDIO

Jeśli masz jakiś problem techniczny ze swoim Scirocco mk1 lub mk2, tu zapytaj o rozwiązanie.
Awatar użytkownika
obar
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 4496
Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
Model: Scirocco II
Numer GG: 5123300
Lokalizacja: Słupsk

Odp: caraudio

Post autor: obar »

Ruszowy...
Po pierwsze to wiem jak wygłuszać i co wygłuszać, po co się stosuje grubsze ściany w subach i pochylone ściany zewnętrzne, wiem po co się stosuje BR na tej samej ścianie co głośnik a nie na przeciwległej, i po co i czym się wytłumia skrzynie zamknięte itp.
Wiem jak zapobiec fali stojącej, choć nie zawsze uda się wszystko wyeliminować.

Po drugie to napisałeś:
pompujemy i wytwarzamy jednocześnie podciśnienie w obudowie
To raczej sprzeczne z prawami fizyki. Przeczytaj to jeszcze raz to zrozumiesz o co mi chodzi;).

Po trzecie to wszedłeś na temat o car audio czyli środowisko naprawdę trudne jeśli chodzi o akustykę i tutaj panują nieco innej rozwiązania dla poprawy akustyki (choć prawa fizyki te same), a Ty mi tu przytaczasz przykłady kolumny głośnikowej domowej i przetworników pracujących w kolumnach... no proszę Cię...

Jeśli chodzi o ten dział to ja wiem co to akustyka pomieszczeń i ich nagłaśnianie i jak się dokonuje pomiarów dla poprawnego ustawienia kolumn i np. mikrofonów by nie nastąpiło sprzężenie zwrotne i interferencje w najbardziej niechcianym miejscu.
Jeśli chodzi o car audio to eksperymenty zacząłem dosyć dawno temu a od kilku lat zajmuję się tym działem i nie są mi obce terminy i praktyka w tym kierunku, choć nie uważam się za guru w tej dziedzinie;).

Napisałeś, że bass reflex jest często stosowany do tub basowych... od razu prostuję, że tuba basowa to okrągła rura z jednym otworem po jednej stronie i głośnikiem po drugiej. Jest to najgorsze rozwiązanie jeśli chodzi o suba do auta, ze względu na niepoprawny dudniący dźwięk, wynikający z powstawania fal stojących wewnątrz obudowy, i jest to bryła mało sztywna.
No chyba, że chodziło Ci o subwoofera to oki.
Oczywiście staram się nieco rozjaśnić swoimi słowami, po więcej infopolecamposzukać strony o budowach kolumny głośnikowej a nie garażowych doświadczeń z matą bitumiczną. Jest to jakiś zabieg wygłuszenia na oko, ale czy nie lepiej wykorzystać komorę bagażnika jako wygłuszoną obudowę która z natury jest szczelna i większa od wymaganej.
Jak wspomniałem- mata bitumiczna w moim wypadku się sprawdziła, lecz jest przejściowym rozwiązaniem.

Co jest szczelne?????? komora bagażnika???:huh:
A niby w którym miejscu? Udowodnij mi, że nie ma w bagażniku interferencji czy dyfrakcji to się z Tobą zgodzę.

To subwoofer jest szczelny jeśli jest w obudowie zamkniętej. Poza tym jak chciałbyś sobie stworzyć car audio tylko w bagażniku to oki, szanuję to...

Zostawiam dziurki na wode z szyby, czy też otwory boczne, ale liczyłeś kiedyś litraż drzwi?
Nie pcha się tam subwooferów żeby było kolosalne ciśnienie tylko wytłumia się je w celu wyeliminowania drgań elementów blaszanych czy też tapicerki. Ciśnienie akustyczne tym samym rośnie i jest lepiej oddane przez przetwornik, ponieważ jego obudowa, w której gra, jest bardziej usztywniona.
Posłuchaj dobrze wytłumionych drzwi i zwykłego fabrycznego sprzętu na tym samym aucie to się przekonasz o czym piszę.

Trójdrożny zestaw jest częściej stosowany w car audio niż myślisz. Wystarczy, że pogłówkujesz nad ideą zastosowania filtrów górno-przepustowych i zwrotnic dwudrożnych jednocześnie i do tego subwoofera.



Typowy średniak w kolumnie ma kosz zabudowany i ma za zadanie przenieść TYLKO średnie częstotliwości. Jeśli kosz nie jest zabudowany to stosuje się tzw kubki na średniotonówkę (często plastikowe puszki, w których gra średniak) i wtedy jest odseparowany od suba, by ten go nie wypchnął, a dodatkowo jest wytłumiony w środku w celu wyeliminowania niepożądanych odbić wracających na membranę.

W samochodach stosuje się wooferki czyli głośniki nisko-średniotonowe i nie są to wcale głośniki tylko niskotonowe kolego.

Średnica 16cm w dobrych przetwornikach pozwala na uzyskanie dobrze słyszalnych częstotliwości nawet od 60Hz a to już dosyć dobry bas.
Nie są to jednak głośniki do wytwarzania potężnego ciśnienia w drzwiach, dlatego przy dobrym wytłumieniu nie ma się co bać, że i tak będzie ono uciekało dziurką od klucza czy dziurkami od odpływu wody.
Dodatkowo bryła drzwi pozwala na znacznie lepsze usunięcie fal stojących lub niepożądanych interferencji, ze względu na swoją nieregularność w kształcie.

W życiu tak długiego posta nie napisałem, więc może się pohamuję od dalszej części:laugh:

Nie obraź się kolego, jeśli coś Cię dotknęło w tym poście. Po prostu opisałem teorie poparte praktyką na własnej skórze, a raczej uszach;).

Każdy ma swój świat i ja to szanuję, nawet jak się z tym nie zgadzam;).
pozdro vw
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!

Szeroki MKII 2.0 16V
Awatar użytkownika
Ruszowy
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2048
Rejestracja: 17 sty 2008, 23:11
Model: Scirocco II
Lokalizacja: Wrocław

Odp: caraudio

Post autor: Ruszowy »

Kamil_DG napisał:
Ruszowy ale tonsil po bankructwie sie rozpadl i powstalo z niego wiecej spolek niz tylko prostonsil. I tutaj maja wzmaki:
http://www.skleptonsil.pl/
O firmie
Hurtownia Art. Przemysłowych
Urszula Nawrocik- Wieszczecińska
ul. Przemysłowa 1-3
62-300 Września
NIP 789-105-08-35
REGON 570504667
Tel. fax ( 061 ) 4360570
Tel; 0500273693

a stronę tonsila to ja wklejałem,i nie matam żadnej wzmianki o speed czy wzmacniaczach car audio. Więc napewno nie jestto produkowane w polsce ;)
Awatar użytkownika
Ruszowy
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2048
Rejestracja: 17 sty 2008, 23:11
Model: Scirocco II
Lokalizacja: Wrocław

Odp: caraudio

Post autor: Ruszowy »

Obar, mam tylko nadzieję że ktoś skorzysta na tej dyskusji aby porządnie zrobić nagłośnienie :)
Oczywiście każdy z nasma swoją sprawdzoną wersję i ją proponuję.
Pozwolę sobie zapisać parę wniosków.
Jak chcesz porządny bas to najlepiej duży głośnik i umieścić go w opdowiednio dużej przestrzeni.
Przestrzeń musi byc wygłuszona. Więc wykorzystanie gotowego subwoofera w obudowie możedać dobry efekt, ale można trafić i na tandetną tubę. Mocowanie głośnika średnio-niskotonowego w boczkach użycia dobrego materiału wygłuszającego i usztywnienia. Najlepiej jest stosować porządne zwrotnice z odpowiednią ilością filtrów dedykowanych nakażdy zakres częstotliwości przenoszenia głośnika. Jedną zmetod wzmocnienia efektu przestrzennego jest zastosowanie dodadkowych głośników w boczkach i gwizdków z przodu.
Od siebie tylko dodam. Nie patrzcie na markę głośnika, tylko parametry. Pionieer czy kenwood z najtańszych półek w markecie(o zgrozo od razu 2-3drożne) będzie gorzej się sprawował niż coś mniej znanegoo podobnej cenie. Ja tak np. kupiłem Phonocar-a za podobne pieniądze i sobie chwalę.
Awatar użytkownika
Gółek
Maniak
Maniak
Posty: 1608
Rejestracja: 02 gru 2007, 11:20
Model: Scirocco II
Numer GG: 4967939
Lokalizacja: Kwidzyn

Odp: caraudio

Post autor: Gółek »

No takie wywody to na pewno nie bedą na marne :)
Jestem na etapie składanie audio ( narazie na regałw domku) :)
Ale jak będą wszystkie klocki to napewno będe pytał co i jak w tym poście :)
Narazie mam Helix-a DB 2 do zasilania sceny i Crunch-a V 2200 do zasilania suba.
Nad resztą rozmyślam i zbieram pieniadze.
Choć wstępnie już z kolegą Obarem o systemie odseparowanym porozmawialismy,o subie zresztą też :)
Pozdrowionka
Tomek (vw@maniak)
Scirocco MK I 77' EG
Scirocco MK II 86'GTX 16V
Scirocco MK II 91' GT II-od 26 lat nieustannie w przydomowym garażu .
VW High UP!
Awatar użytkownika
Asfalt
Zaawansowany
Zaawansowany
Posty: 720
Rejestracja: 01 mar 2008, 09:54
Model: Scirocco II
Numer GG: 1825771

Odp: caraudio

Post autor: Asfalt »

Dobry post Obar, sporo w nim prawdy, car audio to trudniejszy temat niż domaudio :) Dzisia uruchomiłem własnoręcznie zrobioną skrzynię z Boschmannem w12nuke i odrazu rozpromieniałem :) Pojawił się fajna głębia dźwięku kopiącego w plecy nawet na samym radiu. Już mi się podoba, ale i tak nad drzwiami będzie trzeba popracować.
Niektórym by wystarczyło tak jak mam teraz, ale jednak brakuje mi wyraźnych średnich tonów z przodu. A z przodu mam Magnaty 216 car fix. Jak jeszcze zamontuje wzmaka (też magnat) okablowanie i zwrotnice to już będzie full wypas.
Ps. Tuba to nie jest subwoofer nawet jeśli ma walcowaty kształt. Kolumny tubowe to zamknięta obudowa z głośnikiem + tunel tubowy rozszerzający się do wyjścia. To tak w ramach skarbniczka wiedzy caraudio :)
Awatar użytkownika
ozi
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 3326
Rejestracja: 01 gru 2007, 09:36
Model: Scirocco II
Numer GG: 3194420

Odp: caraudio

Post autor: ozi »

ble ble ble :D a nie uważacie, że najpiękniej w sciroccowej desce komponuje sie oryginalne radyjko? ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
michoo097
Początkujący
Początkujący
Posty: 155
Rejestracja: 02 gru 2007, 13:39

Odp: caraudio

Post autor: michoo097 »

http://www.allegro.pl/item481789704_120 ... iying.html
http://www.allegro.pl/item471048831_mas ... iying.html
Zestaw dla ludzi lubiących potężny bas w aucie :blink:
mam taki cusik w bagażniku (wBMW),bez kitu ale moja teściowa kazała mi się zatrzymać i puściła pawia :blink:
nie wiem czy w scirocco uszczelki wytrzymają :unsure:
Awatar użytkownika
obar
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 4496
Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
Model: Scirocco II
Numer GG: 5123300
Lokalizacja: Słupsk

Odp: caraudio

Post autor: obar »

bez kitu ale moja teściowa kazała mi się zatrzymać i puściła pawia
Ale to chyba nie od mojej skrzyni z LW250, co?;)

Asfalt a jaki to jest boschmann?? co to za model?
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!

Szeroki MKII 2.0 16V
Awatar użytkownika
michoo097
Początkujący
Początkujący
Posty: 155
Rejestracja: 02 gru 2007, 13:39

Odp: caraudio

Post autor: michoo097 »

Obar ten twój głośnik wytrzymał około 20 minut na 1/4 mocy tego zarzynacza po mostku, skrzynia odpoczywa w garażu, dobrze jest zbudowana-wiadomo kto robił:)
kolega zachwalał się jaki to on ma mocny głośnik w golfie pochodził 2 minuty na pełnej mocy wzmacniacza
ten z linku ponoc jest nie do zjarania na tym wzmacniaczu-jak na razie daje rade
Awatar użytkownika
obar
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 4496
Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
Model: Scirocco II
Numer GG: 5123300
Lokalizacja: Słupsk

Odp: caraudio

Post autor: obar »

a mówiłem Ci żebyś mostka nie dawał:laugh:
No cóż, to było tylko 80W:).
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!

Szeroki MKII 2.0 16V
Awatar użytkownika
ozi
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 3326
Rejestracja: 01 gru 2007, 09:36
Model: Scirocco II
Numer GG: 3194420

Odp: caraudio

Post autor: ozi »

http://www.allegro.pl/item483673377_jbl ... oclaw.html


a co myślicie o tym czymś. Moze coś wiecej sie rozpiszecie o audio, jaka skrzynia najlepsza? zamknieta-otwarta? jakie firmy są lepsiejsze ale niedorgie itp.
Obrazek
Awatar użytkownika
dudi85
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2270
Rejestracja: 21 gru 2007, 16:54
Model: Scirocco II
Numer GG: 792166
Lokalizacja: Bytom

Odp: caraudio

Post autor: dudi85 »

glosnik polecam powerbass a skrzynke zamknieta :) mam u siebie takie malenstwo w bagazniku i fajnie daje :)
oj tam oj tam...
Awatar użytkownika
Gółek
Maniak
Maniak
Posty: 1608
Rejestracja: 02 gru 2007, 11:20
Model: Scirocco II
Numer GG: 4967939
Lokalizacja: Kwidzyn

Odp: caraudio

Post autor: Gółek »

Dudi jaki masz u siebie dokładnie PB?
I czym to zasilasz?
Pozdr Tomek
Tomek (vw@maniak)
Scirocco MK I 77' EG
Scirocco MK II 86'GTX 16V
Scirocco MK II 91' GT II-od 26 lat nieustannie w przydomowym garażu .
VW High UP!
Awatar użytkownika
dudi85
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2270
Rejestracja: 21 gru 2007, 16:54
Model: Scirocco II
Numer GG: 792166
Lokalizacja: Bytom

Odp: caraudio

Post autor: dudi85 »

glosnik to bodajze http://www.essa.com.pl/oferta/index.php ... 0&pid=1105 ale musialbym zejsc do piwnicy zerknac na pudelko dokladniej :-)

a zasila go http://www.essa.com.pl/oferta/index.php ... 4&pid=1005
oj tam oj tam...
Awatar użytkownika
obar
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 4496
Rejestracja: 16 paź 2007, 23:16
Model: Scirocco II
Numer GG: 5123300
Lokalizacja: Słupsk

Odp: caraudio

Post autor: obar »

Ozi Te głośniki są dobre, ale trzydziestki nie są tak szybkie jak 25cm.
Skrzynia z mdf-u to krok do przodu.
MDF wpada w rezonans przy f=14Hz, a wiórówka przy 300Hz, więc słyszalnie.

Nie wiem jak z jakością dźwięku, ale na pewno mógłbyś wystawiać ten sprzęt na DBdraga;).
Choc na dBdraga bardziej poleciłbym taką mućkę
http://www.essa.com.pl/oferta/index.php ... 2&pid=1515

Są oczywiście lepsze wynalazki, ale nie będę tu ich wklejał;).

Jakie firmy dobre? są najróżniejsze, ale wszystko zależy od tego ile jesteś w stanie przeznaczyć na suba. Wysoka cena nie musi oznaczać lepszego sprzętu od tego z niższej półki.
Najlepiej to dawać tu linki i już, i będziemy debatować co dobre a co be;).

Obudowa zamknięta będzie najwierniej odtwarzać pasmo (najbardziej liniowo), potrzebuje mniejszej pojemności niż bass reflex, wymaga mniej obliczeń, świetnie znosi duze moce, ma bardzo dobra odpowiedź impulsowa i wybacza błędy projektowe.
Wady: niezbyt duże ciśnienie w porównaniu do BR, mała wymiana ciepła.

Skrzynia B-R
Najlepsze brzmienie ma wtedy, gdy rura BR ma wyjście na ściance, na której jest głośnik. Gorzej jak port jest o 90 stopni do głośnika, a najgorzej jak jest na przeciwległej ścianie. Pierwszy przykład wynika z lepszego sumowania się ciśnienie z portu i pochodzącego od głośnika. Jak rura jest z tyłu to energie te mogą się nawet znosić.
Konstrukcja z bass reflexem pozwala na uzyskanie większego ciśnienia o jakieś 3-4dB.
Traci się na odpowiedzi impulsowej co może być słyszalne jako wleczący się bas, który nie nadąża za średnimi, co często słychać jako opóźniony bass z tyłu samochodu.
Zalety: lepsze chłodzenie głośnika, lepsza jakość wyższych rejestrów basu niż w skrzyni zamkniętej, czy też większą potęgę basu.
Wady: większa objętość wewnętrzna w przeciwieństwie do zamknietej, bardzo trudne obliczenia (każdy błąd może spowodować, że skrzynia będzie buczeć zamiast grać). Dodatkowo poniżej częstotliwości 40Hz głośnik jest zdany na własne resory, ponieważ nie ma za sobą poduszki powietrznej, która by go chroniła od nadmiernych wychyleń i mechanicznego zniszczenia. Taką ochronę ma oczywiście skrzynia zamknięta.

To chyba tyle:).
Może się komuś przyda. Sami zdecydujecie jaka skrzynia ma u Was grać.
SOME DO DRUGS, OTHERS DO BOTTLES.
I SOLVE MY PROBLEMS WITH WIDE OPEN THROTTLES!

Szeroki MKII 2.0 16V
ODPOWIEDZ